Na 2 jaar herdenkt de Hoeksche Waard weer met publiek

Na 2 jaar waarin de herdenkingen in de Hoeksche Waard door corona op een andere manier werden ingevuld, kan er nu weer ‘gewoon’ worden herdacht. Alle inwoners zijn van harte welkom bij de herdenkingsbijeenkomsten die in 8 dorpen worden georganiseerd.

2 minuten stilte en kransleggingen

Om klokslag 20.00 uur houden we overal 2 minuten stilte. Op de meeste plekken worden daarna kransen en bloemen gelegd. In Westmaas gebeurt dat al om 19.45 uur. De programma’s per dorp zijn hier te lezen.

Burgemeester Aptroot is ’s avonds bij de herdenking in Oud-Beijerland. Hij legt een bloemstuk neer bij het Joods Monument ‘Am j’Israel Chai’. Na een stille tocht spreekt hij in het Laningpark de aanwezigen toe en legt hij met zijn partner namens het gemeentebestuur een krans bij het oorlogsmonument ‘Vrij’. De burgemeester en kinderburgemeester Chris Buitendijk leggen samen namens alle kinderen van de Hoeksche Waard een krans. De wethouders en leden van de gemeenteraad bezoeken herdenkingsbijeenkomsten in andere dorpen. Ook zij houden een toespraak en leggen een krans.

Vrijheid in verbondenheid

Het thema van de Nationale Herdenking is dit jaar Vrijheid in verbondenheid. 77 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog leven we in Nederland in vrijheid. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. De oorlog in Oekraïne maakt duidelijk hoe kwetsbaar onze vrijheid is. Vrijheid is alleen mogelijk als er verbondenheid is tussen de mensen: respect voor de ander, ongeacht ras, geloof, geslacht, achtergrond of overtuiging. Het is belangrijk om op 4 mei de mensen te blijven herdenken die hun leven gaven, in de strijd om vrijheid.

Vlaggen op 4 en 5 mei

Op 4 mei hangen de vlaggen in Nederland halfstok, als teken van eerbied en respect voor oorlogsslachtoffers. Gemeente Hoeksche Waard roept inwoners op om de vlag op 4 mei de gehele dag halfstok te hangen, ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers. Op 5 mei mag de vlag voluit wapperen om de vrijheid uit te dragen en als eerbetoon aan hen die ons hebben bevrijd.

Kranslegging 4 mei