Mevrouw Hoek-Tuk uit ’s-Gravendeel blaast vandaag 100 kaarsjes uit!

Locoburgemeester Paul Boogaard bracht mevrouw Hoek-Tuk vandaag een verjaardagsbezoek. Hij feliciteerde de eeuweling namens het gemeentebestuur met een mooie bos bloemen en 100 bonbons.

De wieg van mevrouw A. (Jaantje) Hoek-Tuk stond 100 jaar geleden aan de Molendijk in Numansdorp. In de oorlogsjaren woonde ze samen met haar ouders,  broers en zussen een tijdje in Hardinxveld omdat de polder achter haar ouderlijk huis onder water was gezet om de Duitsers tegen te houden. Dat was bij een slager, dus honger heeft het gezin gelukkig niet geleden. Haar aanstaande ging op de fiets met houten banden van Klaaswaal naar Hardinxveld om haar te zien en te knuffelen. Als dat geen echte liefde is!

Jaantje, Jeanne, Sjaan

De man van mevrouw Hoek-Tuk noemde haar liever Jeanne en zo gebeurde het dat Jaantje bij haar schoonfamilie al snel Sjaan werd genoemd. Haar eigen familie bleef haar gewoon Jaantje noemen.

Mevrouw woonde tot voor kort in de Oranjestraat in Klaaswaal. Deze huizen waren de eerste sociale woningen die in Klaaswaal werden gebouwd. Ze betrok de woning samen met haar man in 1949 en heeft er 73 jaar naar tevredenheid gewoond. De man van mevrouw Hoek-Tuk overleed al op 55-jarige leeftijd aan een hartstilstand.

Naaiwerk, zingen, rummikuppen

Mevrouw heeft als hobby veel naaiwerk gedaan, ook voor anderen. Deze werkzaamheden liepen op een gegeven moment zelfs een beetje uit de hand. Zingen bij een zangkoor deed mevrouw graag en met haar zus heeft ze yoga beoefend. Met de Zonnebloem en ANBO maakte ze verschillende bus- en vaarreisjes. Rummikuppen was haar favoriete spelletje. Dit speelde ze met vriendinnen en elke 2 weken, onder het genot van een hapje en drankje, tijdens een gezellige middag in de Schaapskooi in Klaaswaal. Mevrouw Hoek-Tuk leest nog elke dag de krant en slaat de roddelbladen niet over. Sinds een paar maanden wordt ze heel goed verzorgd in verzorgingshuis Immanuël in ‘s-Gravendeel.