Met het planten van 7 bomen vernieuwing winkelplein Zuid-Beijerland feestelijk afgerond

Harry van Waveren, wethouder Duurzaamheid gemeente Hoeksche Waard, plantte, samen met vertegenwoordigers van de ondernemersvereniging en van aannemer GKB Realisatie uit Barendrecht, 7 bomen op een vergroend en klimaatbestendig plein in het winkelcentrum in Zuid-Beijerland. Met een graafmachine tilde de wethouder de grootste boom op z’n plek, een prachtige meerstammige berk. Het winkelplein in de dorpskern is, als onderdeel van een grote vernieuwing van het gebied, als eerste onder handen genomen. Er zijn veel tegels gewipt en daar zijn planten en bomen (een groenvak) voor in de plaats gekomen.

Aangename plek

Het plein is zo voor het winkelend publiek een stuk aangenamer geworden. Op hete dagen voelt het plein straks, dankzij het groen en de geplaatste bomen veel koeler. Ook de keuze voor de nieuwe, lichte bestrating helpt om de temperatuur prettig te houden. Nu er zoveel tegels weg zijn, kan overtollig regenwater, dankzij het groenvak, sneller de grond in zakken. In het groenvak komen, behalve bomen, ook planten die goed zijn voor de biodiversiteit. Harry van Waveren vindt het plein erop vooruitgegaan: “Het is een klimaatbestendig en biodivers plein geworden en het heeft een eigentijdse uitstraling gekregen. Met al dat groen dat hier straks te zien is, is het bovendien een aantrekkelijk winkelplein en dat is voor de plaatselijke ondernemers natuurlijk ook erg belangrijk.”

Ondernemersvereniging is tevreden met resultaat

Paul Konijnendijk voorzitter van ondernemersvereniging BIZ, is erg te spreken over het vernieuwde winkelplein: “Het groen ontbrak eerst. Het waren allemaal tegels. Het winkelplein Zuid-Beijerland is nu eigentijds, toekomstproof en klaar voor snel en gemakkelijk winkelen. Ik ben blij dat we het in goede samenwerking met de BIZ, gemeente en de aannemer konden realiseren. Met een geweldig resultaat!”