Maai mei niet: op verschillende plekken een maand bloemrijk grasland

Dit jaar laten we het gras op verschillende veldjes in de Hoeksche Waard een maandje staan. Door de grasveldjes pas vanaf eind mei te maaien, helpen we op een eenvoudige manier de biodiversiteit. Bijen, vlinders, hommels, kevers en andere kleine dieren kunnen in het bloemrijke grasland namelijk eten vinden. Veel Nederlandse gemeenten doen mee aan dit initiatief van onder meer de Bijenstichting. Gemeente Hoeksche Waard sluit zich van harte aan en maait de maand mei 4,1 hectare grasland een maandje later.

In Engeland is er aangetoond dat als je het gazon in mei niet maait, er wel tot tien keer meer bijen op afkomen. Nu er steeds minder insecten zoals bijen en vlinders te vinden zijn in de natuur, kunnen we ze zo, door de grasmaaier een maand te laten staan, een handje helpen. In mei komen bepaalde soorten bijen uit hun winterslaap en gaan ze op zoek naar voedsel. Insecteneitjes komen uit en ook die larven hebben nectar nodig. In de zomer is er voor al die hongerige kleine dieren genoeg voedsel te vinden. In mei is er nog vaak te weinig nectar beschikbaar. Door bloemen en kruiden in het gras een maandje te laten staan, kunnen insecten zichzelf en hun kroost voeden. Vogels vinden in het langere gras insecten voor hun kuikens.

Doet u ook mee?

U kunt zelf heel gemakkelijk aan deze actie meedoen en de biodiversiteit helpen. U kunt zelf heel gemakkelijk aan deze actie meedoen en de biodiversiteit helpen. Door de grasmaaier in de maand mei te laten staan, vinden vlinders, hommels en bijen ook in uw gazon iets te eten.

GeWild Groen: minder maaien voor de biodiversiteit

In de maand mei maaien we 41.234m2 niet en maken zo de biodiversiteit wat sterker. Hieronder staat een overzicht van de locaties. Dit zijn grote en kleinere velden, die niet zijn aangemerkt als speelplaats of trapveld. Alle andere gazons en veldjes in de wijken maaien we net zoals anders. Volgend jaar breiden we het aantal ‘Maai Mei Niet’ veldjes verder uit. Minder en anders maaien helpt om de Hoeksche Waard klaar te maken voor een duurzame toekomst. Op steeds meer plekken in de Hoeksche Waard ziet het groen er daarom wat wilder uit. Dat wildere groen is goed voor de biodiversiteit. Op de pagina GeWild Groen vindt u meer informatie.

We maaien tot eind mei de volgende velden, of delen van velden, niet:

• Zuid-Beijerland, Seringenpad
  • Goudswaard, Slikslee