Luilakken: veiligheid staat voorop

Gemeente en politie Hoeksche Waard gaan rond Koningsdag streng controleren op het luilakken; het met veel lawaai wakker maken van inwoners, bijvoorbeeld door zonder uitlaat rond te rijden. Burgemeester Aptroot en politie Hoeksche Waard zijn het erover eens: “De laatste jaren komen er steeds meer scooterrijders uit de regio speciaal voor het luilakken naar de Hoeksche Waard. Samen met rijders uit de Hoeksche Waard hebben we het dan over een groep van honderden scooterrijders. Ze zorgen voor heel veel overlast en gevaarlijke situaties. Veiligheid staat voorop. We willen daarom zoveel mogelijk voorkomen dat scooterrijders van buiten de regio naar de Hoeksche Waard komen en doen een beroep op inwoners van de Hoeksche Waard om de veiligheid in acht te nemen.”

Burgemeester Aptroot voegt daaraan toe: “Er wordt dus streng gecontroleerd in en rondom de Hoeksche Waard. Ook komen we bijvoorbeeld in actie als de scooterrijders hun tocht met elkaar afsluiten met een evenement waarbij geracet wordt. Dit is absoluut niet toegestaan.” Mocht het uit de hand lopen, dan kan de burgemeester een noodbevel afkondigen. Hiermee kan hij sneller en krachtiger optreden bij ernstige verstoring van de openbare orde.

Aanhouding wegens opruiing

Vorige week werd in opdracht van de Officier van Justitie nog iemand aangehouden voor opruiing. Die persoon deed via social media een oproep aan scooterrijders om op 27 april naar de Hoeksche Waard te komen. Dat betekent niet alleen zonder uitlaat over het eiland rijden, maar vaak ook racen op bedrijventerreinen en op het achterwiel rondrijden ( ‘wheelies’ maken). Dit levert gevaarlijke situaties op.

Straffen voor overtreders

Tegen overtreders wordt een proces-verbaal opgemaakt. Gaat het om grove overtredingen dan kunnen zij ook aangehouden worden. Daarnaast lopen zij het risico dat zij een zogenoemde WOK melding (keurplicht) op hun scooter krijgen of dat hun scooter zelfs in beslag wordt genomen. Als de scooter in beslag wordt genomen, beslist de (hulp)officier van justitie of de eigenaar de scooter terugkrijgt.