Let op! Stookalert dinsdag 7 februari: stook geen hout in provincie Zuid-Holland

Het RIVM roept op om vandaag, op dinsdag 7 februari, in de provincie Zuid-Holland geen hout te stoken. Volgens de verwachtingen van het KNMI zijn de weersomstandigheden namelijk ongunstig waardoor de rook blijft hangen. Door niet te stoken, voorkom je gezondheidsklachten en (geur)hinder bij jezelf en in je omgeving.

Bij de verbranding van hout komen schadelijke stoffen vrij

Schadelijke stoffen die onder andere vrijkomen zijn fijn stof, PAK’s, benzeen en koolmonoxide. De rook is voor iedereen ongezond, maar vooral voor mensen met luchtwegaandoeningen, hart- en vaatziekten, ouderen en kinderen. Zij krijgen meer en eerder klachten bij het inademen van rook.

Ongunstig weer zorgt ervoor dat de rook blijft hangen

Ongunstige weersomstandigheden, zoals weinig wind en een dunne onderste luchtlaag zorgen dat de rook blijft hangen.

Gemeente Hoeksche Waard is deelnemer aan het Schone Lucht Akkoord

Samen met bijna 100 andere gemeenten in Nederland hebben we ons aangesloten bij dit akkoord om zo bij te dragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in ons land. Meer informatie hierover vind je op de website van het Schone Lucht Akkoord.

Kijk voor meer info op de websites van de Rijksoverheid en Stookwijzer

Lees meer informatie over het stookalert op de website van de Rijksoverheid. Voor de volledigheid: ook op locaties die niet in het stookalert worden genoemd kan houtstook tot overlast voor omwonenden leiden. Ga je hout stoken, bekijk dan eerst even de website Stookwijzer. Zo weet je wanneer het vuur beter uit kan blijven.