Les in een minibos; in Goudswaard kan het!

Op woensdagochtend 23 november onthulde Adriaan van der Wulp, wethouder Onderwijs, bij De School met de Bijbel in Goudswaard het naambordje van het tweede minibos van de Hoeksche Waard. De hele dag is door leerlingen, familie van de kinderen en buurtbewoners hard gewerkt om alle boompjes te planten. In Het Gouden Woud leren de kinderen van De School met de Bijbel in Goudswaard straks alles over de Nederlandse natuur.

Het mag dan een minibos zijn, een Tiny Forest is ondanks de beperkte afmetingen toch echt een volwaardig bos. Het bosje, ter grootte van een tennisveld, bevat maar liefst 600 bomen. Alle geplante bomen komen van oorsprong in Nederland voor. Een Tiny Forest is zo, behalve een feest voor de kinderen en een groene oase in de buurt, ook een plek waar kleine dieren kunnen leven en schuilen.

Les in het bos

Het is de bedoeling dat de kinderen straks voor Het Gouden Woud zorgen én er les krijgen. Adriaan van der Wulp, wethouder Onderwijs van gemeente Hoeksche Waard, is enthousiast over het concept: “Het is een prachtige manier om kinderen te betrekken bij al het moois dat de natuur te bieden heeft. De leerlingen leren in zo’n buitenlokaal over maar ook van de natuur. Het bos kan bijvoorbeeld voor vakken als rekenen en taal allemaal leuke en spannende invalshoeken geven. Een groene omgeving is voor kinderen erg stimulerend.” Precies daarom startte IVN Natuureducatie in 2015 in samenwerking met gemeenten en scholen met het planten van deze Tiny Forests. Inmiddels zijn in Nederland al ruim 100 minibossen aangelegd. Het Tiny Forest in Goudswaard is het tweede minibos in de Hoeksche Waard. Eerder deze maand plantte IKC De Pijler in Maasdam een Tiny Forest bij de school.

Nog meer voordelen

Als er een minibos komt, is dat goed nieuws voor de biodiversiteit. Onderzoekers van de Wageningen Universiteit ontdekten dat er wel 180 verschillende soorten planten en dieren in een minibos voor kunnen komen. Ook haalt het bos tijdens de groei veel CO2 uit de lucht, zorgt het voor koelte op hete zomerdagen en kan water na een fikse regenbui makkelijker in de grond zakken.

Groene schoolpleinen

Wilt u ook een groen schoolplein voor uw leerlingen of kinderen? Misschien komt uw school wel in aanmerking voor een subsidie. U kunt op de pagina Klimaatadaptatie meer lezen over de subsidiemogelijkheden.