Last onder dwangsom opgelegd voor illegaal vuurwerk

Een inwoner van Nieuw-Beijerland heeft van burgemeester Aptroot een last onder dwangsom opgelegd gekregen omdat hij zou handelen in illegaal vuurwerk. Het doel van deze bestuurlijke maatregel is het voorkomen van herhaling van de overtreding.

Bij de controle van de woning trof de politie in de slaapkamer een aanzienlijke hoeveelheid professioneel categorie F3 en F4 vuurwerk aan. Dit vuurwerk is gevaarlijk en verboden in Nederland. Om herhaling van deze overtreding te voorkomen is een last onder dwangsom opgelegd en dat betekent dat de overtreder bij een volgende overtreding een boetebedrag van € 2500,- moet betalen. Deze maatregel van de burgemeester staat los van de strafrechtelijke vervolging.

Veel vuurwerkoverlast

De politie doet op internet onderzoek naar de handel en het bezit van (in Nederland) verboden vuurwerk. Zowel bij de politie als de gemeente komen regelmatig meldingen van vuurwerkoverlast binnen. In veel gevallen gaat het om zwaar (en dus verboden) vuurwerk dat levensgevaarlijk is en waarvan de knallen voor veel overlast zorgen voor mens en dier. Het is heel lastig om daders op heterdaad te betrappen. Door preventief te werk te gaan, hoopt de politie de vuurwerkoverlast aan de voorkant te beperken. Vuurwerk mag alleen afgestoken worden tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 2.00 uur.