Landelijke Opschoondag groot succes!

Overal in de Hoeksche Waard staken vrijwilligers op zaterdag 18 maart de handen uit de mouwen voor de Landelijke Opschoondag. Met dit initiatief spoort NL Schoon ieder jaar mensen in heel Nederland aan om zwerfafval op te ruimen. Het thema ‘Wat pak jij op?’ werd ook in de Hoeksche Waard enthousiast ontvangen. Verspreid over het eiland werden 9 acties georganiseerd en maakten inwoners hun eigen buurt vrij van zwerfafval.

Zwerfafvalvrij in 2030

Tijdens de Landelijke Opschoondag werken scholen, bedrijven, gemeenten en vrijwilligers aan een schone leefomgeving. Het opruimen van zwerfafval is belangrijk voor het milieu en de gezondheid en welzijn van de mens. Ook in de Hoeksche Waard worden flesjes, voedselverpakkingen, blikjes, sigarettenverpakkingen en voedselresten niet altijd netjes in de afvalbak gegooid. Als daar niets aan gedaan wordt, stijgen de overlast en kosten voor de aanpak. Gemeente Hoeksche Waard en Regionale Afvalstoffendienst (RAD) hebben de ambitie om in de Hoeksche Waard in 2030 vrij van zwerfafval te zijn. Wethouder Robin Heij (Afvalbeleid) en RAD directeur René Huisman sloten zaterdagochtend aan bij een opschoonactie in Strijen. Heij: “Een schone omgeving leeft echt bij onze inwoners. Niet alleen vandaag, maar het hele jaar zijn er vrijwilligers actief die ons eiland steeds een beetje mooier maken. Het is fijn dat er zulke betrokken Hoeksche Waarders zijn. Een opgeruimde berm, park of buurt ziet er namelijk niet alleen netjes uit, maar zorgt ook voor een prettigere en veilige leefomgeving. Door vandaag aandacht te geven aan de Landelijke Opschoondag willen we meer mensen bewuster maken van het zwerfafval. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen.” Ook Huisman ziet dat het onderwerp de Hoeksche Waarder bezighoudt: “Van de RAD kunnen inwoners een grijper en zakken krijgen. We zien dat veel inwoners bijvoorbeeld een wandeling in de natuur combineren met het rapen van zwerfafval. Mooi, maar ergens ook jammer dat het nodig is.”

9 opschoonacties

Tientallen vrijwilligers sloten zaterdag aan bij een van de opschoonacties die door inwoners zelf werden georganiseerd en aangemeld op de website van NL Schoon. Met grijpers en zakken in de hand werden 9 opschoonacties in Heinenoord, Mijnsheerenland, Numansdorp, Oud-Beijerland en Strijen georganiseerd. Kinderen van Scouting Strijen hielpen ook mee tijdens de Opschoondag. Zij lopen regelmatig een ronde langs de parkeerplaatsen van de sportvelden om zwerfafval op te rapen. Naast de georganiseerde acties waren er door heel de Hoeksche Waard vrijwilligers te vinden die gehoor gaven aan het thema ‘Wat pak jij op?’. Hoekschewaards Landschap riep inwoners op om ter gelegenheid van het 50-jarige jubileum zaterdag 50 stuks zwerfafval op te rapen. Ook bedrijven zagen de Landelijke Opschoondag als mooie aanleiding om iets in de directe omgeving te kunnen doen. Textielketen Zeeman organiseerde 3 Opschoonacties rond hun vestigingen waarbij een uur lang afval werd geraapt.

Kinderen van Scouting Strijen hielpen ook mee tijdens de Opschoondag.