Landelijke Compostdag 2023: een dankjewel voor het scheiden van je groente-, fruit- en tuinafval

Op zaterdag 25 maart deelde de Regionale Afvalstoffendienst (RAD) op de milieustraten in Goedereede, Middelharnis en Westmaas gratis zakken compost uit aan de inwoners van gemeenten Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard. Een dankjewel voor hun inspanning om groente-, fruit-, en tuinafval (gft) gescheiden aan te leveren.

Het is belangrijk om gft-afval gescheiden in te leveren, want van koffieprut, appelschillen en uitgebloeide tulpen kan de verwerker compost en biogas maken. Met de Landelijke Compostdag wil de afvalsector mensen stimuleren om dat op de juiste manier te blijven doen.

Wethouder Robin Heij (afvalbeleid) nam zaterdag zelf een kijkje in Westmaas en merkte op: “Je ziet dat het scheiden van afval leeft in de Hoeksche Waard. Het scheiden van gft levert veel winst op. De afvalverwerker kan hierdoor compost van goede kwaliteit maken die weer gebruikt kan worden om de bodem in de tuin of moestuin te voorzien van humus. Dat helpt de zuurtegraad van de bodem te reguleren en zorgt ervoor dat de bodem water vast kan houden.”

Hoeksche Waarders gaven volop gehoor aan de uitnodiging om compost op te halen, want bij het sluiten van de milieustraat om half twee, was er geen zak compost meer over. Volgend jaar in maart is er weer een Landelijke Compostdag.

U las zojuist een nieuwsbericht van de RAD.