Koninklijke onderscheiding voor wethouder en oud-raadslid Adriaan van der Wulp

Wethouder en oud-raadslid Adriaan van der Wulp heeft op dinsdag 5 juli 2022 een Koninklijke onderscheiding ontvangen. Tijdens de gemeenteraadsvergadering ontving hij van burgemeester Aptroot de versierselen die horen bij de onderscheiding tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Van der Wulp is 20 jaar aaneengesloten raadslid geweest voor de SGP. Van maart 2002 tot 2007 was hij raadslid in de voormalige gemeente ’s-Gravendeel, waar hij geboren en getogen is. Aansluitend was hij van 2007 tot 2019 raadslid in de voormalige gemeente Binnenmaas. Met de vorming van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard ging hij daarmee door van 2019 tot bijna een maand geleden. Op 9 juni 2022 werd hij benoemd tot wethouder in het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders.

Oog en respect voor ieders belangen

Hij heeft al die jaren gezorgd voor een christelijk geluid in de politiek, met oog en respect voor ieders belangen. Daarnaast was hij fulltime manager bij Deloitte. Zijn inzet voor de gemeenteraad wist hij te combineren met vrijwilligerswerk. Zijn grote maatschappelijke betrokkenheid blijkt uit zijn bezigheden als kerkenraadslid (diaken) bij de Oud Gereformeerde gemeente in Nederland in ’s Gravendeel en als penningmeester bij de Stichting Adullam Comité Puttershoek, een landelijke organisatie voor het bieden van zorg en begeleiding aan mensen met een verstandelijke beperking. Daarnaast gaf hij in de winter wekelijks catechisatie aan de jeugd.

Veel betekend voor fractie SGP

Hij heeft veel betekend voor de totstandkoming van de fractie SGP in de nieuwe gemeente Hoeksche Waard. Ondanks de verschillen in hoe naar de herindeling werd gekeken, heeft Adriaan van der Wulp als fractievoorzitter ervoor gezorgd dat het een goed geheel is geworden.

Integer en daadkrachtig

Burgemeester Aptroot omschreef hem in zijn toespraak als iemand die openstaat voor verschillende invalshoeken en goed weet om te gaan met principiële standpunten in de politiek. Als geen ander weet het oud-raadslid dat je in de politiek soms compromissen moet sluiten, zonder je principes overboord te gooien. In zijn politieke carrière word hij geroemd om zijn dossierkennis, degelijkheid, integriteit en daadkracht.

Adriaan van der Wulp ontving deze onderscheiding voor zijn 20-jarige inzet voor en betrokkenheid bij het lokaal bestuur van de Hoeksche Waard en de voormalige gemeenten.