Koninklijke onderscheiding voor Albert Zeef uit Oud-Beijerland

Op zaterdag 10 december is Albert Zeef, voorzitter van het gemengd koor HW Vokaal, benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving deze koninklijke onderscheiding omdat hij 40 jaar aaneengesloten bestuurslid is bij dit koor uit Oud-Beijerland (eerst Interkerkelijk koor Jedid-Jah). Burgemeester Aptroot speldde na afloop van het kerstconcert in De Poort (Oud-Beijerland) de versierselen op die bij deze onderscheiding horen.

Albert Zeef is al 45 jaar lid van het koor en de grote drijfveer achter deze club. Sinds 1982 bekleedt hij verschillende bestuursfuncties. Zo begon hij als bestuurslid (1982-1989), was hij jarenlang penningmeester (1989-2016 en 2019-2022), een periode interim-voorzitter (2016-2019) en is hij sinds dit jaar voorzitter.

Buiten zijn baan om is hij heel betrokken bij en druk met het koor. Hij organiseert activiteiten voor HW Vokaal, zoals concerten en fancy fairs. Daarmee draagt hij eraan bij dat de vereniging financieel gezond blijft. Hij neemt ook graag het initiatief om sociale activiteiten voor de koorleden te organiseren, zoals busreisjes en etentjes. Voor hem is het belangrijk dat de onderlinge band goed is en dat mensen naar elkaar omzien.

Van grote betekenis voor HW Vokaal en de maatschappij

Volgens de aanvrager van de koninklijke onderscheiding betekent meneer Zeef niet alleen heel veel voor hun koor, maar ook voor de maatschappij. Burgemeester Aptroot noemde de nu 65-jarige meneer Zeef een voorbeeld voor de samenleving. “Al 40 jaar lang maakt hij er iets moois van voor het koor en het publiek, altijd onbaatzuchtig. Het maakt niet uit of het om een optreden gaat in een verzorgingshuis, de medewerking aan een Kerstdienst of een concert in De Doelen in Rotterdam. Er is nooit tevergeefs een beroep gedaan op hem.”

Naast zijn vrijwilligerswerk voor HW Vokaal heeft Albert Zeef ook 2 jaar met een rolstoelbus gereden voor het plaatselijke verzorgingshuis en was hij penningmeester van een ijsclubvereniging die nu niet meer bestaat.