Informatiebijeenkomst damherten Numansdorp

De provincie Zuid-Holland organiseert op donderdag 2 juni een informatiebijeenkomst over de verwilderde damherten bij Numansdorp. De rechter heeft het afschot van de damherten in het gebied verboden en de provincie wil een nieuw besluit nemen over de dieren. Tijdens de informatiebijeenkomst gaat de provincie in op alle aspecten die hierbij een rol spelen.

Achtergrond

De afgelopen maanden is veel aandacht geweest voor de verwilderde damherten. De provincie besloot in 2021 alle herten te verwijderen omdat zij niet in het gebied thuishoren en zorgen voor schade en onveilige situaties. Animal Rights spande hierop een rechtszaak aan. De rechter heeft vervolgens besloten dat de provincie, op grond van het genomen besluit, de herten niet mag laten afschieten. Daarnaast is een petitie opgesteld met de oproep de groep herten te gaan beheren. Ook is in de gemeenteraad een motie aangenomen de groep als wilde herten te beschouwen, en te zorgen voor beheer en schaderegeling.

Nieuw besluit

De provincie wil een nieuw besluit gaan nemen over de groep herten. Om dat goed te kunnen doen organiseert de provincie een informatiebijeenkomst voor betrokkenen in het gebied. Tijdens de bijeenkomst is onder meer aandacht voor de uitspraak van de rechter, leefwijze van de damherten en verschillende mogelijke aanpakken. Feit blijft namelijk dat de groep te groot wordt voor het gebied waarin ze nu leven. Hoe daarmee om te gaan? Ook hoort de provincie graag de diverse wensen en ideeën van betrokkenen bij het gebied.

Praktische informatie

• Datum en tijd: donderdag 2 juni, 19.00 uur. Het zal rond 20.30 uur afgelopen zijn.
• Locatie: Nationaal Landschap Centrum, Veerweg 1 in Numansdorp
• Deelname: de provincie heeft betrokkenen uitgenodigd. Heeft u geen uitnodiging, maar wilt u wel aanwezig zijn? Meldt u zich dan uiterlijk maandag 30 mei via zuidholland@pzh.nl. De ruimte is beperkt, bij veel aanmeldingen zal mogelijk niet iedereen kunnen deelnemen.