Informateur adviseert Hoeksche Waardse coalitie CDA, Lokalen Hoeksche Waard, SGP en VVD

Voor een stabiele, toekomstbestendige meerderheidscoalitie die recht doet aan de verkiezingsuitslag, komt volgens informateur Jon Hermans-Vloedbeld duidelijk een samenwerking in beeld van 4 partijen: CDA, Lokalen Hoeksche Waard, SGP en VVD. De informateur stelt daarnaast voor een formateur aan te stellen die de opdracht krijgt om de besprekingen te begeleiden die leiden tot een akkoord tussen deze partijen. De gemeenteraad gaat dinsdag 12 april in gesprek over het advies van de informateur tijdens een vergadering.

Proces

Op vrijdag 25 maart ontving Hermans via de lijsttrekkers de opdracht om het informatieproces te starten naar een stabiele meerderheidscoalitie voor gemeente Hoeksche Waard. Deze coalitie zou voor de komende bestuursperiode een herkenbaar college moeten vormen om te werken aan de opgaven van deze gemeente. De afgelopen 2 weken sprak Hermans met de 12 partijen uit de gemeenteraad. Op basis van deze gesprekken en het duidingsdebat dat vlak na de verkiezingen werd gehouden, heeft zij een advies opgesteld. Hermans geeft aan dat de 4 partijen in grote meerderheid genoemd werden als meest voor de hand liggende samenwerking.

Vervolg

Hermans geeft dinsdag 12 april om 20.00 uur een toelichting op haar advies tijdens een openbare vergadering. Vervolgens gaan de raadsleden hierover in gesprek. Deze vergadering kunt u bijwonen of online volgen via de website van de gemeenteraad. Het volledige advies van de informateur leest u hieronder.