Ik ben visueel gehandicapt. Waar kan ik zelfstandig stemmen?

Bent u slechtziend, blind of kunt u slecht lezen? Dan kunt u op het stembureau in het gemeentehuis in Oud-Beijerland helemaal zelfstandig stemmen. Dat kan met behulp van een stemmal en een soundbox met een gesproken kandidatenlijst.

Hoe werkt stemmen met soundbox en stemmal?

Uw stembiljet wordt door een medewerker van het stembureau in een speciaal ontwikkelde mal met gaatjes gelegd. Via de soundbox met koptelefoon krijgt u te horen welke partijen en kandidaten op de kandidatenlijst staan. U hoort ook het nummer van de gewenste partij en van de kandidaat op wie u wilt stemmen. Op de mal zijn de partijen met voelbare cijfers en in braille aangegeven. De juiste kandidaat vindt u door, onder de gewenste partij, gaatjes te tellen. Met het potlood maakt u het vakje van uw keuze rood.

Andere visuele hulpmiddelen

Op de stembureaus in de gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland zijn ook kandidatenlijsten in braille beschikbaar. Verder is er op elk stembureau een loep met verlichting aanwezig en een kandidatenlijst in groot lettertype. Daarnaast mag u altijd een stembureaulid vragen om hulp bij het uitbrengen van uw stem.