Hulp bij opvang Oekraïense vluchtelingen in huis

In de Hoeksche Waard hebben vele mensen ruimhartig hun huis opengesteld voor Oekraïense vluchtelingen. Heeft u thuis mensen opgevangen? Dan kunnen we ons voorstellen dat u vragen heeft of hulp nodig heeft bij praktische zaken. Samen met Vluchtelingenwerk gaan we graag met u in gesprek om te kijken hoe het gaat en waarmee we u het beste kunnen helpen en ondersteunen.

Inschrijving Basis Registratie Personen is nodig

Bovendien moeten vluchtelingen zich inschrijven in de BRP (Basis Registratie Personen) bij de gemeente. Dan krijgen ze een burgerservicenummer (BSN) waarmee ze een bankrekening kunnen aanvragen in Nederland. Ook is inschrijving in de BRP een voorwaarde voor het aanvragen van leefgeld. Het is dus belangrijk dat dit geregeld wordt.

Aanmelden bij de gemeente

Heeft u vluchtelingen uit Oekraïne in huis opgevangen, of bent u zelf vluchteling? Dan kunt u zich melden bij de gemeente door een e-mail te sturen naar: oekraine@gemeentehw.nl. Vermeld in de e-mail uw telefoonnummer, zodat we u zo snel mogelijk kunnen bellen.

Wilt u op de hoogte blijven van wat er in de Hoeksche Waard gebeurt rond de opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne? Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief Oekraïne via onze website.