Hoeksche Waard staat samen stil om slachtoffers oorlogen te herdenken

Vandaag, op 4 mei, stonden we in de Hoeksche Waard gezamenlijk stil bij alle burgers en militairen die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. De herdenkingsbijeenkomsten in 8 dorpen trokken veel publiek. Na 2 jaar was dat weer mogelijk dankzij de inspanningen van Oranjeverenigingen, dorpsberaden, werkgroepen en vele vrijwilligers.

77 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog leven we in Nederland nog steeds in vrijheid. Om 8 uur vanavond stonden we 2 minuten stil, uit respect voor de offers die voor onze vrijheid zijn gebracht. Bewoners sloten aan bij stille tochten en er zijn op verschillende plekken kransen en bloemen gelegd.

Kransen en bloemstukken in 8 dorpen

Burgemeester Aptroot legde namens het gemeentebestuur kransen en bloemstukken. ’s Middags bij het monument Jack Dawson Green in Heinenoord en ’s avonds bij het Joods Monument ‘Am j’Israel Chai’ en bij het oorlogsmonument ‘Vrij’ in Oud-Beijerland. Samen met kinderburgemeester Chris Buitendijk legde hij daar ook een krans namens alle kinderen van de Hoeksche Waard.

Aandacht voor Oekraïne

De burgemeester sprak na het zingen van 2 coupletten van het Wilhelmus. Er was speciale aandacht voor de oorlog in Oekraïne. “Herdenken blijft actueel. De Russische invasie in Oekraïne op 24 februari heeft ons op harde wijze duidelijk gemaakt dat oorlog in Europa niet alleen tot het verleden behoort. De oorlog is nu weer heel dichtbij, een dag rijden van ons vandaan. Het raakt ons en houdt ons bezig, ook kinderen en jongeren. Het toont ons hoe kwetsbaar vrijheid is en dat vrijheid zeker niet vanzelfsprekend is!”

De wethouders en leden van de gemeenteraad bezochten herdenkingsbijeenkomsten in andere dorpen: ’s-Gravendeel, Heinenoord, Klaaswaal, Numansdorp, Piershil, Strijen en Westmaas. Ook zij hielden een toespraak en legden een krans.

Vrijheid in verbondenheid

Het thema van de Nationale Herdenking is dit jaar Vrijheid in verbondenheid. Daarmee wordt benadrukt dat onze vrijheid onlosmakelijk verbonden is met de vrijheid van de ander. Verbondenheid vraagt om begrip voor verschillen. Vrijheid betekent dan ook rekening houden met anderen, die soms anders zijn dan wijzelf. Alleen door elkaar te respecteren en naar elkaar te luisteren, kunnen we in Nederland in vrede met en naast elkaar samenleven.