Hoeksche Waard herdenkt oorlogsslachtoffers

Vandaag, op 4 mei, herdachten we met elkaar de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en alle oorlogen daarna. Dit zijn zowel burgers als militairen die waar ook ter wereld stierven in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Op 11 plekken in de Hoeksche Waard werden herdenkingsbijeenkomsten georganiseerd door Oranjeverenigingen, dorpsberaden, werkgroepen en vele vrijwilligers. Burgemeester Aptroot gaf in zijn toespraak aan dat het belangrijk is om te blijven herdenken.

Het einde van de Tweede Wereldoorlog is 78 jaar geleden. Er blijven steeds minder mensen over die deze oorlog bewust hebben meegemaakt en hun verhalen kunnen vertellen.

Verhalen mogen niet verloren gaan

Burgemeester Aptroot: “De verhalen mogen niet verloren gaan, omdat wij van het verleden kunnen leren. We moeten ervoor zorgen dat het slechte niet weer gebeurt en dat wij het goede doen. Tijdens de herdenkingen hebben we stilgestaan bij alle burgers en militairen die in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen of vermoord. En bij de mensen die hebben geleden, onderdrukt en gemarteld werden, dierbaren hebben verloren, soms zelfs hun hele gezin of familie. Zij hebben voor onze vrijheid gestreden en hun leven gegeven.”

Samen stilstaan bij de offers die zijn gebracht

Herdenken gebeurde vandaag op verschillende plekken in de Hoeksche Waard, zowel overdag als ‘s avonds. Inwoners, waaronder kinderen, kwamen naar de kerkdiensten, sloten aan bij stille tochten en kwamen samen bij herdenkingsmonumenten en op begraafplaatsen. Er werd muziek gespeeld, gedichten werden voorgedragen, kaarsen gebrand en bloemen, bloemstukken en kransen neergelegd. Om 8 uur werd met elkaar 2 minuten stilte gehouden, uit respect voor de offers die voor onze vrijheid zijn gebracht.

De burgemeester, wethouders en raadsleden hielden een toespraak en legden een krans of bloemstuk namens het gemeentebestuur. ’s Avonds legde kinderburgemeester Elin Quaak samen met burgemeester Aptroot in ’s-Gravendeel een krans namens alle kinderen van de Hoeksche Waard. Overdag waren er herdenkingen bij het monument ter nagedachtenis aan W/O Jack Dawson Green (Heinenoord) en bij monument Luchtoorlog 1940-1945 (Oud-Beijerland). Daarnaast ontving het gemeentebestuur een Engelse delegatie voor een kranslegging op het graf van P/O Robert Echlin (Piershil).

Leven met oorlog: de sporen die oorlog nalaat

Dit jaar was het thema van het Nationaal Comité 4 en 5 mei voor de Nationale Herdenking ‘Leven met oorlog’. Oorlog laat diepe sporen na. Op overlevenden én de mensen eromheen. Ook op de volgende generaties – kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen –  hebben de ingrijpende gebeurtenissen vaak invloed. Met de oorlog in Oekraïne zijn de verschrikkingen van een oorlog ineens weer heel dichtbij. ‘Leven met oorlog’ is een thema dat oproept om met elkaar in gesprek te blijven, jong en oud, met respect voor elkaars verschillen, en om elkaar te blijven vinden.