Hoeksche Waard aan de slag met De VoorzieningenWijzer

Klantmanagers van gemeente Hoeksche Waard gaan werken met De VoorzieningenWijzer. Inwoners kunnen samen met hun klantmanager of hulpverlener de vragen in de online applicatie invullen en checken of ze gebruikmaken van de voor hen relevante regelingen en toeslagen. Is dat nog niet het geval? Dan volgt een uitgebreid advies over welke regelingen, vergoedingen en toeslagen aangevraagd kunnen worden. Ook kan er een check worden gedaan op het energiecontract en bekeken worden of men een passende zorgverzekering heeft. Naast de gemeente gaan ook medewerkers van Wijkteam HW en HW Wonen werken met De Voorzieningenwijzer. Door de samenwerking met HW Wonen worden ook de regelingen van de woningcorporatie meegenomen voor huurders van HW Wonen.

De VoorzieningenWijzer is onderdeel van de brede aanpak van gemeente Hoeksche Waard om te zorgen dat inwoners gebruikmaken van regelingen en vergoedingen waar ze voor in aanmerking komen. Wethouder Huibert Steen “We zien nog vaak dat mensen niet alle regelingen kennen of weten dat het ook voor hun situatie kan helpen. Daarom is het fijn dat we De VoorzieningenWijzer nu samen met inwoners kunnen invullen. Daarbij gaat De VoorzieningenWijzer een stuk verder. Zo kan je ook zien of je de juiste zorgverkering of energieleverancier hebt voor jouw situatie.”

Invullen op uitnodiging

De VoorzieningenWijzer wordt op diverse momenten aan inwoners geboden. Iedereen die een uitkering aanvraagt, hulp zoekt bij de gemeentelijk schulddienstverlening, vanuit een uitkering weer aan het werk gaat of start met inburgering wordt uitgenodigd om de wijzer in te vullen. “We starten nu met de groep die met een hulpvraag bij ons terecht komt. In de toekomst willen we ook alle andere inwoners in ons klantbestand gaan helpen met de wijzer. Wanneer hun situatie veranderd door bijvoorbeeld samenwonen, verhuizen, trouwen, geboorte of overlijden is het verstandig om te kijken wat voor mogelijkheden er zijn. Zo lopen inwoners geen geld mis en is de kans op nieuwe schulden lager.” aldus wethouder Steen.

Doe zelf de check op DatgeldtvoorMij.nl

Inwoners kunnen De VoorzieningenWijzer ook zelf invullen op de website DatgeldtvoorMij. Daar kan men ook een gratis adviesgesprek aanvragen met een medewerker van de gemeente. Samen kan je dan direct actie ondernemen en de juiste regelingen en toeslagen aanvragen.