Hoeksche koeien doen zich tegoed aan circulaire aanpak

Op donderdagmiddag 16 februari ging de schop in de grond bij Hoeksche Zuivel in Maasdam. Hoeksch Hout en een aantal genodigden, onder wie wethouder Paul Boogaard, legden gezamenlijk een 70 meter lange agrohaag aan. Deze werkt niet alleen als natuurlijke afscheiding, maar voorziet de koeien ook van voedsel met hoge voedingswaarde. Hoeksch Hout betaalt de aanleg uit de opbrengst van 2 circulaire projecten die in opdracht van Hoeksche Zuivel en de gemeente zijn uitgevoerd.

Circulair maakt biodiversiteit

Vorig jaar maakte Hoeksch Hout een prachtige verkoopbalie voor de vernieuwde boerderijwinkel van Hoeksche Zuivel. Hiervoor werd Hoeksche Waards essenhout gebruikt. Voor de renovatie van HWwerkt! in Oud-Beijerland is Hoeksch Hout ook circulair te werk gegaan en zijn meubels gemaakt van gevallen iepen uit de Hoeksche Waard. Als dank voor deze 2 circulaire opdrachten, doneert Hoeksch Hout een agrohaag aan het zuivelbedrijf in Maasdam. De combinatie van dichtbegroeide bomen en struikgewassen heeft een praktische functie als afscheiding en zorgt tegelijkertijd voor een rijke aanvulling op het voedsel van de koeien. In overleg met Hoeksche Waards Landschap is gekozen voor inheemse struiken en bomen. De essen, elzen, wilgen en heesters zoals de esdoorn, meidoorn en sleedoorn dragen sterk bij aan de biodiversiteit van het gebied. Martijn Trouwborst (Hoeksch Hout): “Als deze agrohaag op het goede moment in bloei staat, trekt dat de juiste insecten aan waardoor ook vogels in het gebied zich kunnen voeden. Dat luistert nauw. Vandaar dat ook Hoekschewaards Landschap en de ecoloog van de gemeente hebben meegedacht.” Tussen de begroeiing worden hoogstam walnotenbomen geplaatst. Deze geven de koeien schaduw en houden bovendien vliegen op afstand.

Natuurlijke hulpbronnen

Wethouder Paul Boogaard hielp donderdagmiddag mee met de aanleg. Boogaard: “Er gebeuren veel mooie dingen in de agrarische sector op ons eiland en dit is er weer een prachtig voorbeeld van. Een melkveebedrijf dat rekening houdt met het duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, is vernieuwend en traditioneel tegelijk. Want door de intensivering van de landbouwmethoden raakte deze manier van natuurinclusieve landbouw door de jaren heen in de vergetelheid.” Hoeksch Hout heeft bewust gekozen voor een oplossing met een haag. Agrarisch ondernemers kunnen de haag namelijk eenvoudig snoeien. Door het snoeisel van de haag te composteren met stalmest en houtkrullen van Hoeksch Hout worden de 3 belangrijke elementen voor een goede humusrijke stikstofbindende compost gecombineerd. De groenstroom, meststof en bruinstroom zijn goed voor de bodem.

Agroforrestry

De huidige melkveehouderij in Nederland is vooral gericht op voederen met gras, aangevuld met mais en krachtvoer. Intensieve veehouderij kan haar weerslag hebben op het milieu en leidt tot minder biodiversiteit. Agroforrestry, zoals het aanleggen van een agrohaag, is een dynamisch en ecologisch verantwoord systeem van beheer van natuurlijke hulpbronnen. Door de integratie van bomen en struiken in boerenbedrijven draagt dit bij aan de verbetering van het milieu en verduurzaming van de productie. Het eten van bladeren en stuiken is voor koeien een mooie aanvulling op het grasdieet. De bladeren blijken hoge eiwitgehaltes en hoge concentraties aan mineralen te bezitten. Petra Commijs van Hoeksche Zuivel: “Deze agrohaag sluit aan op onze visie voor natuurinclusieve landbouw. Het draagt bij aan dierenwelzijn, kwaliteit en duurzaamheid. Een koe die de juiste voeding krijgt, geeft melk van een betere kwaliteit. Dat proef je terug in onze verse zuivelproducten.”