Hitsertse Kade – De werkzaamheden zijn gestart

Aannemer GKB begon afgelopen maandag 13 november met de werkzaamheden op locatie. Een heel mooie mijlpaal waar inwoners, leden van de werkgroep en gemeente erg blij mee zijn.

Voor de zomervakantie organiseerden wij een inloopavond in de Eendrachtshoeve in Zuid-Beijerland. Tijdens deze avond lieten wij u het plan en bijbehorende schetsen zien en gaven uitleg over de vernieuwde inrichting van de Hitsertse Kade. Aanwezigen konden ook vragen stellen over de ontwerp- omgevingsvergunning die ter inzage lag tot en met 13 juli. De gevraagde vergunningen en subsidies zijn rond en dat betekent dat we kunnen starten met de werkzaamheden.

Prefab onderdelen

Al eerder begonnen de bouwwerkzaamheden bij GKB op locatie. Onderdelen van de uitkijktoren, steigers en het sanitair gebouw worden gemaakt in de fabriek van GKB. Als deze prefab onderdelen klaar zijn worden ze naar de locatie gebracht.

De werkzaamheden op locatie zijn grofweg te splitsen in de volgende onderdelen;

• Verwijderen bestaande steiger
  • De onderdelen zoveel mogelijk in elkaar zetten
  • Inrichten werkterrein
  • Aanpassen zwemgedeelte
  • Aanbrengen stalen prefab delen (toren, zwemtrap, vaste en drijvende stalen steigers)
  • Plaatsen sanitairgebouw
  • Realiseren houten vlonder
  • Inrichten van het overige terrein

Uitkijktoren

De uitkijktoren past qua uitstraling bij andere uitkijkpunten rond het Haringvliet zoals Tij en Bliek. Het stalen frame van de uitkijktoren wordt per schip getransporteerd naar de Hitsertse Kade. Door de kraan op het schip wordt het skelet op de fundering geplaatst en direct vastgezet. De luifels en het dak worden per vrachtwagen aangevoerd. Daarna worden de luifels en het dak stuk voor stuk aan de toren gemonteerd. De uitkijktoren is mogelijk gemaakt door Nationale Postcodeloterij, Vogelbescherming Nederland, Gemeente Hoeksche Waard en Regiodeal Zuid-Holland Zuid. De toren is onderdeel van het Droomfonds Haringvliet. Neem ook een kijkje bij de andere uitkijkpunten: Tij bij Scheelhoek, Zeemol op de Korendijkse Slikken en Bliek midden in het Haringvliet.

Werkzaamheden eind 2023 klaar

De werkzaamheden op locatie zijn gepland voor de maanden november en december 2023.

Tijdens de werkzaamheden is het deel van het terrein waar de werkzaamheden plaatsvinden voor de veiligheid afgesloten met bouwhekken. Het achterliggende grasveld blijft wel beschikbaar voor gebruikers en recreanten. Als alles volgens planning verloopt, willen we het vernieuwde recreatieoord in het voorjaar van 2024 officieel feestelijk openen.