Herinrichting Hitsertse Kade weer stap dichterbij!

Er ligt een mooi plan klaar voor een vernieuwde Hitsertse Kade dat aansluit bij de wensen van de inwoners van Zuid-Beijerland. In het voorlopig ontwerp is zo goed mogelijk rekening gehouden met de via de werkgroep ingebrachte wensen van de inwoners en gebruikers. Zo komt er een brede steiger, kunnen bezoekers op verschillende manieren makkelijk het water in, komen er faciliteiten om te sporten en komt er een uitkijktoren om van het uitzicht over het Haringvliet te genieten.

“De Hitsertse Kade is altijd al een populaire recreatieplek geweest”, aldus wethouder Paul Boogaard. “Jong en oud komen hier al vanaf de jaren ’80. De combinatie van nieuwe faciliteiten en het behoud van bijvoorbeeld de schaduwrijke zonneweide en het peuterbad maken de plek een echte parel aan het Haringvliet. Door de goede samenwerking met de werkgroep Hitsertse Kade is het straks een heerlijke plek voor onze inwoners”.

De raad liet tijdens de raadsvergadering van dinsdag 23 mei blijken veel waardering te hebben voor het ontwerp en de wijze waarop wordt samengewerkt. Volgens de gemeenteraad is de totstandkoming van behoud en herinrichting van het recreatieoord een geslaagd voorbeeld van burgerparticipatie. “Nog voor ‘burgerparticipatie’ verplicht werd”, aldus de raad.

Sinds de aankoop van het recreatiegebied aan de Hitsertse Kade maart 2022, werken onder andere gemeente Hoeksche Waard, werkgroep Hitsertse Kade en Vogelbescherming Nederland intensief samen. RO&AD Architecten maakte het ontwerp.

Een compleet pakket voor de parel aan het Haringvliet

In het ontwerp zijn de schaduwrijke zonneweide met het huidige peuterbad en de bestaande surfplaats gehandhaafd. Er is ruimte voor horeca met een terras, douche- en toiletvoorzieningen. De steiger loopt van de horeca naar en over het water naar de uitkijktoren. De uitkijktoren moet dezelfde uitstraling krijgen als een aantal andere objecten in en rond het Haringvliet zoals Tij, Bliek en De Zeemol. Vanaf de brede steiger kun je via een trap in het zwemwater komen. Aan de andere kant van de steiger kun je tijdelijk bijvoorbeeld je kajak of kano aanleggen. Op de steiger is ook ruimte voor vissers. Vanaf een brede trap over de basaltoever kun je makkelijk in en uit het afgebakende zwemgebied komen.

De steiger en de uitkijktoren worden mede mogelijk gemaakt door provincie Zuid-Holland, Vogelbescherming Nederland en het Droomfondsproject Haringvliet. De uitkijktoren is opgenomen in het Droomfondsproject Haringvliet en het laatste project uit dat programma.

Hitsertse Kade

Ontwerp omgevingsvergunning ligt ter inzage

Voor het vernieuwen van de Hitsertse Kade zijn verschillende vergunningen nodig. De raad besloot tijdens de vergadering van dinsdag 23 mei om voor de omgevingsvergunning een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Dat betekent dat deze ontwerpvergunning ter inzage gelegd mag worden. Hierna volgt de aanvraag van de vergunning voor de bouw. De watervergunning is al aangevraagd. Nadat de vergunningen zijn verleend, kunnen we aan de slag met de uitvoering van het plan voor de herinrichting van de Hitsertse Kade.  De uitvoering is gepland vanaf 1 september tot eind dit jaar.

De ontwerp omgevingsvergunning en de bijbehorende stukken voor de herinrichting van de Hitsertse Kade in Zuid-Beijerland liggen tot en met donderdag 13 juli ter inzage. U kunt de stukken bekijken via www.ruimtelijkeplannen.nl (onder de IMRO-code NL.IMRO.1963.OVHitserseKadeZB22- ON01).

Bekijk het plan tijdens de inloopavond op donderdag 22 juni

Wij laten u graag het plan zien! U kunt het plan bekijken en vragen stellen aan vertegenwoordigers van onder andere de gemeente en de werkgroep tijdens de inloopavond op donderdag 22 juni. U bent van harte welkom van 19.30 uur tot 21.00 uur in de Eendrachtshoeve in Zuid-Beijerland.