Herdenking bij monument Luchtoorlog Hoeksche Waard

Op zaterdag 14 mei werden bij het monument Luchtoorlog Hoeksche Waard 1940-1945 alle Nederlandse en geallieerde vliegers herdacht die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen boven de Hoeksche Waard. Dit jaar kon dat weer met publiek, waaronder nabestaanden van de omgekomen vliegers. Burgemeester Aptroot legde samen met Johan Baars van het Veteranencomité Hoeksche Waard een krans. De Scouting Oud-Beijerland, Christelijke Muziekvereniging De Bazuin uit Oud-Beijerland en de doedelzakspelers van The Seaforth Highlanders of Holland Memorial Pipes and Drums uit Voorthuizen droegen hun steentje bij aan de ceremonie.

In zijn toespraak ging de burgemeester in op het belang van vrijheid. Zeker met de verschrikkelijke oorlog die nu in Oekraïne woedt, wordt pijnlijk duidelijk dat vrijheid en veiligheid niet een gegeven, niet een zekerheid zijn. Er werd daarom in het bijzonder gedacht aan de mensen die van 1940 tot 1945 hun leven gaven voor onze vrijheid en aan wat de Oekraïners nu meemaken.

Laatste en fatale vlucht

Afgelopen zaterdag was het precies 82 jaar na het bombardement op Rotterdam. Boven ons land gingen van 1940 tot 1945 ongeveer 5.500 vliegtuigen verloren. Ook boven en op het grondgebied van de Hoeksche Waard zijn Nederlandse en geallieerde vliegtuigbemanningen gesneuveld. Het waren jonge mensen, sommigen pas 18 of 19 jaar, anderen waren wat ouder en lieten hun vrouw en jonge kinderen achter na wat later bleek hun laatste en fatale vlucht.

Familiegeschiedenissen omgekomen vliegers

Het monument staat in de Anthonie van Leeuwenhoekstraat (bedrijventerrein De Bosschen) in Oud-Beijerland en het is de moeite van een bezoek waard. Op 3 panelen is te lezen wie de bemanningsleden waren, wanneer en waar ze zijn gecrasht, hoe oud ze zijn geworden en waar ze zijn begraven, voor zover dat bekend is. Elk omgekomen bemanningslid heeft op deze plek een eigen tegel met daarop een QR-code. De code is te scannen met een mobiele telefoon en verwijst naar een website waarop het verhaal staat over de neergestorte vliegtuigen in de Hoeksche Waard en de familiegeschiedenis van de bemanningsleden. Nabestaanden van pilot officer Peter Lawrence Dooley plaatsten daar tijdens de herdenking symbolisch een tegel bij.