Gi-ga-groene gemeente op Kinderboekenweek

Harry van Waveren, wethouder cultuur en duurzaamheid en Chris Buitendijk, kinderburgemeester van de Hoeksche Waard, openden woensdag 5 oktober in het Oude Raadhuis in Oud-Beijerland de Kinderboekenweek. Chris Buitendijk en wethouder Van Waveren onthulden een ingelijst exemplaar van het Kinderboekenweekgedicht ‘Wat een bloem vertellen wil’, geschreven door kinderboekenschrijfster Bibi Dumon Tak. Daarna stroopten beide heren de mouwen op voor een demonstratie tegelwippen. Want; hoe meer tegels we vervangen door groen, hoe gi-ga-groener onze gemeente wordt!

Harry van Waveren: “Gemeente Hoeksche Waard is een prachtige groene gemeente. Dat willen we graag zo houden. Wij doen uiteraard ons best om goed voor het openbare groen in de gemeente te zorgen. We kunnen daar ook hulp bij gebruiken. Van kleine en grote inwoners. Het helpt bijvoorbeeld als inwoners tuintegels vervangen door groen. Meer groen in de tuin helpt de natuur. Insecten, vogels en andere kleine dieren kunnen in een groene tuin beschutting en voedsel vinden.” Als er minder tegels in tuinen liggen, helpt dat bovendien om wateroverlast door extreme regenbuien te voorkomen. Groene tuinen blijven koeler op een hete zomerdag. Een groene omgeving is ook nog eens een feest om naar te kijken. Er is altijd wel iets te ontdekken. Groen heeft dus gi-ga-veel voordelen. “Het is daarom ontzettend leuk dat we tijdens de Kinderboekenweek de jongste Hoeksche Waarders iets kunnen vertellen over hoe fijn en belangrijk dat groen is,” aldus de wethouder.

Tegelwippen en biologische bloembollen

En wie kan nou beter vertellen over de voordelen en het onderhoud van het openbare groen, dan de buitendienst? Op de markt was een speurtocht voor de kinderen uitgezet. In de kraam van de buitendienst van gemeente Hoeksche Waard konden kinderen vragen stellen en ze konden op een speciaal aangelegd ‘tegelwip trainingsveld’ hun vaardigheden als tegelwipper testen. De kinderen kregen na hun inspanningen als tegelwipper een stoepkrijtje mee en een zakje biologische bloembollen. Met het krijtje kunnen ze in de tuin of op straat bloemetjes tekenen op tegels die best weg mogen. Zo kan iedereen direct zien hoe de omgeving opfleurt van meer groen in de straat!