Gezonder uit eten en kilo’s minder voedselverspilling in Hoeksche Waardse horeca

Restaurant De Eendrachtshoeve (Zuid-Beijerland), restaurant De Batterij (Strijensas), Kookstudio Hoeksche Waard (Numansdorp) en Alerimus (Zorginstelling de Buitensluis in Numansdorp) deden vanaf 28 maart dit jaar mee aan een programma om voedselverspilling tegen te gaan. En met succes! Zo is onder andere het bordenafval per gast met 33% gedaald.

Onderdeel van het programma was de YourChoice-campagne. De 4 deelnemende horecaondernemers hebben tenminste 1 duurzamer of gezonder gerecht aan hun menukaart toegevoegd of een bestaand gerecht aangepast.

Waardering voor duurzame en gezonde YourChoice-gerechten

Vegetarisch eten of minder vlees, lokale producten en daardoor een kleinere ecologische voetafdruk zijn onderdeel van duurzame en gezonde voeding. De gasten konden de nieuwe gerechten duidelijk waarderen. In de afgelopen maanden zijn 359 YourChoice-gerechten verkocht.

Meer inzicht in wat er wordt verspild

Dennis Vingerling (De Eendrachtshoeve), Fons Slijpen (De Batterij), Michka Chel (Kookstudio Hoeksche Waard) en Ad Verhagen (Alerimus) zijn zich door hun deelname bewuster geworden van de voedselverspilling in hun eigen zaak. Zo hebben zij meer inzicht gekregen in wat er dagelijks aan voedsel wordt verspild.

De horecaondernemers betrokken hun medewerkers bij dit project. Zij maken nog steeds heerlijke gerechten maar weten nu beter hoe ze daarbij minder voedsel kunnen verspillen.

Nieuwe samenwerkingen en initiatieven ontstaan

Door het project zijn nieuwe samenwerkingen ontstaan, zoals tussen Alerimus en Kookstudio Hoeksche Waard. Zij zijn van plan om samen workshops voor thuiswonende alleenstaande ouderen te organiseren, zodat zij gezond blijven eten en langer voor zichzelf blijven koken. Dennis Vingerling biedt buurtbewoners de mogelijkheid hun oude frituurvet bij De Eendrachtshoeve in te leveren. De 4 horecaondernemers geven hiermee het goede voorbeeld aan hun Hoeksche Waardse collega-ondernemers in de horeca. Zij willen hen zo aanmoedigen om voedselverspilling aan te pakken.

Waarom letten op voedselverspilling?

In totaal wordt een derde van het voedsel verspild in Nederland: jaarlijks gaat dat om 2 miljard kilogram voedsel! Dat begint al bij de productie en in de horeca en bij de consument gebeurt dat ook. De horeca heeft hier voor ongeveer 14% aandeel in. Dit inmiddels afgeronde project sloot mooi aan op het duurzaamheidsbeleid van gemeente Hoeksche Waard, waarin aandacht is voor het tegengaan of verminderen van voedselverspilling.

Het programma werd mogelijk gemaakt door gemeente Hoeksche Waard en provincie Zuid-Holland en begeleid door Greendish. Greendish is een landelijk expertisecentrum dat voedselaanbieders begeleidt op weg naar duurzame en gezonde voeding.