Gemeente en waterschap pakken samen waterproblematiek Schenkeltje aan

Woensdag 5 april ondertekenden wethouder Harry van Waveren en heemraad Dorenda Gerts van waterschap Hollandse Delta een samenwerkingsovereenkomst voor het oplossen van de waterproblematiek in het gebied rond de woningen en het sportpark aan het Schenkeltje in ‘s-Gravendeel.

Eind augustus 2015 zorgde extreme regenval voor flinke wateroverlast in meerdere woningen en de technische ruimte van zwembad De Wellen. Met het tekenen van de overeenkomst is een oude afspraak uit 2018 bekrachtigd waarin gemeente en waterschap met elkaar afspraken om gezamenlijk dit probleem op te lossen.

In de afgelopen jaren is uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaken en zijn door gemeente en waterschap diverse oplossingen onderzocht. Om de waterhuishouding in dit gebied te verbeteren is nu besloten om een nieuwe, verbeterde waterafvoer naar de naastgelegen polder Nieuw Bonaventura aan te leggen. Wethouder Van Waveren: “Het is belangrijk om met elkaar de plannen voor voldoende wateropvang en -afvoer te maken én te realiseren. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst, waarin de kans op overlast door flinke hoosbuien alleen maar toeneemt. Ik ben blij dat er nu met alle betrokkenen overeenstemming is en we de al langere tijd bestaande plannen kunnen gaan uitvoeren.”