Geschenkwoningen zien en beleven via routekaart

Na de eerste golf, Watersnoodramp van 1953, kwam de tweede: de hulpverlening. Een belangrijk onderdeel daarvan waren woningen voor dakloze inwoners. Deze woningen kwamen als bouwpakket uit landen als Noorwegen, Zweden, Finland en Oostenrijk. Ook op Voorne-Putten en in de Hoeksche Waard staan geschenkwoningen. Er is nu een routekaart die fietsers langs dit bijzondere erfgoed leidt én langs andere objecten en locaties die herinneringen aan de Watersnoodramp.

4 routes

De kaart telt 4 routes: 1 op Voorne-Putten, 2 in de Hoeksche Waard en 1 route die beide eilanden verbindt. Behalve de routes, bevat de kaart ook veel informatie over de Watersnoodramp 1953 en de geschenkwoningen, naast (historische) foto’s en tips.

De routekaart geschenkwoningen Voorne-Putten en Hoeksche Waard is gemaakt in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Het is het eerste product van de erfgoedlijn Historisch Haringvliet. Vorig jaar verscheen een vergelijkbare routekaart langs de geschenkwoningen op Goeree-Overflakkee. Met de kaarten wil de erfgoedlijn de geschenkwoningen als beeldbepalend erfgoed onder de aandacht brengen.

Op dinsdag 22 februari namen de wethouders Léon Soeterboek van de gemeente Nissewaard en Harry van Waveren van gemeente Hoeksche Waard de eerste exemplaren van de routekaart in ontvangst. Dat deden ze op een toepasselijke locatie: het Osloplein in Puttershoek, waar een prachtig ensemble Noorse geschenkwoningen staat.

Mooie toevoeging

“Geweldig, dit eerste product van de erfgoedlijn Historisch Haringvliet”, zegt Léon Soeterboek. “Er ligt in korte tijd al iets tastbaars op tafel. De routekaart is een mooie toevoeging voor de recreant die een rondje Voorne-Putten wil fietsen én een goede manier om het verhaal van de geschiedenis te blijven vertellen, ook als de generatie die de Watersnoodramp bewust heeft meegemaakt er niet meer is. Ik ga de kaart aan alle gemeenteraadsleden geven: kijk, dit hebben we ook op Voorne-Putten.”

Behapbare routes

Harry van Waveren: “Ik ben blij met de kaart omdat die belangrijk erfgoed en een aantal bijzondere locaties in de Hoeksche Waard met elkaar verbindt via niet al te lange, behapbare routes. Ideaal en op maat gemaakt voor de recreatieve fietser. Ik zie dat er ook interessante weetjes staan vermeld op de kaart. Over het verschil van een Noors en een Zweeds dak bijvoorbeeld. Een mooi product als start van de erfgoedlijn Historisch Haringvliet. Ik verwacht dat deze kaart kan helpen om de geschenkwoningen die er nog zijn te beschermen.”

Zien en beleven

De routekaart geschenkwoningen Voorne-Putten en Hoeksche Waard is verkrijgbaar bij de marketingorganisaties Marketing OP Voorne-Putten en Natuurlijk Hoeksche Waard. Dat geldt ook voor de routekaart geschenkwoningen Goeree-Overflakkee.

Zie ook de website Op Voorne-Putten en de website VisitHW.