Genomineerden Afvalfonds Verpakkingen Awards bekend

Stichting Afvalfonds Verpakkingen heeft de genomineerden bekend gemaakt van de Afvalfonds Verpakkingen Awards 2022. Een deskundige jury, onder voorzitterschap van Marko Hekkert, hoogleraar Innovatiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, heeft in elk van de 7 categorieën een top-2 bepaald. De winnaar in elk van de 7 categorieën wordt op donderdag 9 juni bekend gemaakt. Dan wordt tevens de overall winnaar van de Afvalfonds Verpakkingen Award uitgeroepen.

Verpakkingsketens sluitend maken en goede initiatieven stimuleren

Het Afvalfonds heeft als doel om met alle partners in de recycleketen alle verpakkingsketens sluitend te maken. Dit doet het Afvalfonds door het innen van de afvalbeheersbijdrage bij de bedrijven die verpakte producten op de Nederlandse markt brengen en het verstrekken van vergoedingen aan gemeenten voor het (gescheiden) inzamelen van huishoudelijk verpakkingsafval. Jaarlijks rapporteert het Afvalfonds de resultaten van de behaalde recyclingpercentages van alle op de markt gebrachte verpakkingen. In Nederland worden hoge recyclingpercentages gerealiseerd. In 2020 was dit maar liefst 82%. De verpakkingsketens leveren een grote en actieve bijdrage aan het volledig circulair maken van de Nederlandse economie, die daarbij tot de Europese koplopers behoort. Het Afvalfonds zet zich verder samen met alle partners in voor een circulaire verpakkingsketen om zodoende een bijdrage te leveren aan het tegengaan van klimaatverandering. In deze keten van ontwerp, inzameling, sortering en recycling van verpakkingen vindt volop samenwerking en innovatie plaats. Om deze initiatieven te stimuleren en de organisaties erachter in het zonnetje te zetten, organiseert het Afvalfonds samen met haar uitvoeringsorganisaties Nederland Schoon, Nedvang b.v. en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) de Afvalfonds Verpakkingen Awards 2022.

Publieksprijs

Het Afvalfonds vindt het belangrijk dat het Nederlandse publiek ook haar stem kan uitbrengen. We vragen hen welk initiatief het meeste bijdraagt aan het verder verduurzamen van de samenleving. Vanaf vandaag kan er gestemd worden via www.afvalfondsverpakkingenawards.nl. De inzending met de meeste stemmen wint. Ook de publieksprijs wordt op 9 juni aanstaande uitgereikt.

Genomineerden categorie A
Dit zijn de 2 genomineerden van categorie A, in willekeurige volgorde:
A. Gemeenten met een bewezen goed werkend inzamelsysteem voor alle
verpakkingsstromen met als resultaat hoge kwaliteit en kwantiteit van het
ingezameld materiaal:
• RAD Hoeksche Waard
• Gemeente Wierden

Meer informatie

Wilt u meer informatie over Stichting Afvalfonds Verpakkingen of bent u benieuwd naar de genomineerden van categorie B tot en met G? Kijk dan op de website van Afvalfondsverpakkingen.