Gemeenteraad: verkeerssituatie Hoeksche Waard tijdens werkzaamheden onaanvaardbaar, eist verbetering Rijkswaterstaat

Gisteravond hebben de gemeenteraad Hoeksche Waard, burgemeester Aptroot en de portefeuillehouder mobiliteit, wethouder Van Waveren, spoedoverleg gehad over de verkeerssituatie in Hoeksche Waard als gevolg van de renovatie van de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug. De raad sprak zijn ernstige bezorgdheid uit over de toegenomen verkeersdrukte, het sluipverkeer en de daarmee afgenomen veiligheid van onze inwoners op de wegen in en rondom Hoeksche Waard.

Raads- en burgerleden hebben inwoners gesproken over verschillende onveilige verkeerssituaties. Voetgangers en fietsers werden van de weg gedrukt op smalle dijken. Bewoners konden hun eigen erf niet meer af omdat hun straat vol stond. Inwoners zaten gevangen op hun eigen eiland. Doorgaand (vracht)verkeer moet eerder en beter worden omgeleid, zodat het niet in Hoeksche Waard terechtkomt. Wanneer dit niet gebeurt, ontstaat een gevaarlijke en onwenselijke situatie. De N217 loopt volledig vast, waardoor gebruik gemaakt wordt van smalle sluipwegen en dijken. Ook kunnen dan de hulpdiensten, zoals ambulance en brandweer, niet op tijd arriveren op hun bestemming.

De gemeenteraad onderschrijft de eerdere berichten van het college waarin Rijkswaterstaat dringend verzocht wordt aanvullende maatregelen te treffen en sneller te reageren op onvoorziene gebeurtenissen. De burgemeester heeft aangegeven de huidige situatie onacceptabel en onverantwoord te vinden – de werkzaamheden kunnen niet doorgaan wanneer de verkeersveiligheid niet goed gewaarborgd is in Hoeksche Waard.

Om snel tot kortetermijnoplossingen te komen, eist de raad verbetering om gevaarlijke verkeerssituaties te voorkomen, de bereikbaarheid van de calamiteitenroutes te kunnen waarborgen, maar vooral om de veiligheid van onze inwoners te kunnen garanderen.