Gemeente Hoeksche Waard verwelkomt 10 nieuwe Nederlanders

Op donderdag 15 december was het de landelijke naturalisatiedag. In de Hoeksche Waard vierde een klein groepje mensen uit Syrië, Marokko, Ecuador en Afghanistan gisteren dat ze officieel Nederlander zijn geworden. Burgemeester Aptroot ontving de genaturaliseerden en hun familie en vrienden in het gemeentehuis van Oud-Beijerland. Tijdens de naturalisatieceremonie sprak hij ze toe en heette hij ze officieel welkom in onze gemeente.

“Deze 10 mensen wonen en werken al langer in de Hoeksche Waard. Hun kinderen gaan hier naar school, ze winkelen in de dorpen, ze gaan naar verenigingen en hebben hier hun leven opgebouwd. Vanaf nu zijn ze ook officieel Nederlander en dat mag gevierd worden. Het is het begin van een nieuwe fase. Met de Nederlandse nationaliteit kunnen ze volledig meedoen in de samenleving, zoals stemmen bij alle Nederlandse verkiezingen en voor langere tijd in het buitenland verblijven. Ook mogen de nieuwe Nederlanders werken in alle openbare functies, zoals die van burgemeester of politieagent. Ik wens alle 10 veel geluk toe in onze gemeente”, aldus burgemeester Aptroot.

Nederlander word je niet zomaar

Iedereen die Nederlander wil worden, heeft zo zijn of haar eigen verhaal en achtergrond. Sommige mensen zijn gevlucht door een oorlog, anderen komen hier voor de liefde of om te werken. Nederlander word je niet zomaar. Voor veel genaturaliseerden is de ceremonie de afsluiting van een lang traject.

Waarom naturalisatieceremonie zo belangrijk is

De naturalisatieceremonie is het laatste onderdeel om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. De ceremonie is een feestelijke bijeenkomst over de betekenis van de Nederlandse nationaliteit. Ongeveer elke 6 weken is er in de Hoeksche Waard een naturalisatieceremonie. De laatste naturalisatieceremonie van het jaar is – zoals in elke Nederlandse gemeente – tijdens de landelijke naturalisatieceremonie op 15 december.

Nederlanderschap is meer dan dragen van Nederlands paspoort

Nederlander zijn is meer dan het dragen van een Nederlands paspoort. Daarom leggen de nieuwe Nederlanders de ‘verklaring van verbondenheid’ af. Daarmee beloven ze de vrijheden en rechten van het Nederlanderschap te respecteren en de verplichtingen die daarbij horen na te komen. Iedereen vanaf 16 jaar die Nederlander wil worden, is verplicht aan de ceremonie deel te nemen

Naturalisatiedag op 15 december

De landelijke naturalisatiedag wordt sinds 2006 op Koninkrijksdag gehouden. Dit is de dag waarop het tekenen van het koninkrijksstatuut in Nederland op 15 december 1954 door Koningin Juliana wordt gevierd. In dit statuut worden de verhoudingen geregeld tussen Nederland en de andere landen van het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten).