Gemeente Hoeksche Waard start zoektocht naar nieuwe kroonbenoemde burgemeester najaar 2024

Wie wordt de nieuwe kroonbenoemde burgemeester van gemeente Hoeksche Waard? De vertrouwenscommissie gaat zich buigen over deze vraag. Op 6 februari 2025 zal de profielschetsvergadering officieel het begin markeren van dit belangrijke proces. De installatie van onze nieuwe burgemeester staat gepland in juli 2025.

Openstelling vacature tussen 10 februari en 3 maart 2025

De vertrouwenscommissie, samengesteld uit één raadslid per fractie van de gemeenteraad Hoeksche Waard, gaat dit najaar aan de slag met de voorbereidingen en het schetsen van de ideale kandidaat in de profielschets. Een profielschets is de vacaturetekst voor de functie van burgemeester. Hoe de inwoners van gemeente Hoeksche Waard kunnen meedenken over de profielschets, wordt later bekendgemaakt. Zodra de gemeenteraad op 6 februari de profielschets goedkeurt, stelt de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de vacature open. Sollicitaties zijn welkom vanaf 10 februari tot 3 maart 2025.

De nieuwe commissaris van de Koning van Zuid-Holland wordt verwacht per 1 september 2024. Bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft provinciale staten van Zuid-Holland hiervoor de heer Kolff aanbevolen, op dit moment burgemeester van Dordrecht. De commissaris van de Koning maakt een voorselectie van de sollicitanten. De vertrouwenscommissie voert vervolgens de sollicitatiegesprekken met de door haar geselecteerde kandidaten.

Nieuwe burgemeester start naar verwachting zomer 2025

In juli 2025 wordt naar verwachting de nieuwe burgemeester geïnstalleerd. Dit gebeurt tijdens een bijzondere raadsvergadering, waarbij onze nieuwe burgemeester plechtig zal worden beëdigd door de commissaris van de Koning. De nieuwe burgemeester kan dan officieel van start. Daarmee eindigt de tijdelijke waarneming van burgemeester Erik van Heijningen.