Gemeente Hoeksche Waard ondersteunt jonge huishoudens met starterslening

Extra injectie van 1,5 miljoen euro in Fonds Starterslening

Dinsdag 7 februari besloot de gemeenteraad van gemeente Hoeksche Waard unaniem om het fonds van de starterslening nogmaals een extra injectie te geven van 1,5 miljoen euro. Met het fonds heeft de gemeente vanaf januari 2021 tot en met december 2022 106 jonge huishoudens ondersteund bij de aankoop van een huis. Het budget van de startersleningen raakte bijna uitgeput, waarop nu is besloten om nogmaals een investering in het fonds te doen.

De starterslening helpt jonge mensen op een verantwoorde manier nét een beetje extra te lenen. Veel jonge huishoudens kunnen met de huidige huizenprijzen zonder een starterslening geen huis kopen. De aanvragen voor een starterslening zijn bijna allemaal voor het maximale bedrag van 35.000 euro.

106 startersleningen

Robin Heij, wethouder Wonen: “De starterslening is een succesvol instrument. De afgelopen jaren hebben we een behoorlijk aantal jonge huishoudens op ons eiland kunnen helpen. In 2021 en 2022 werden in totaal 106 leningen aangevraagd. Dat zegt veel over de noodzaak van zo’n fonds. Naast deze financiële steun maken we met ontwikkelaars afspraken over betaalbare woningbouw.”

Wat is de starterslening?

De starterslening is maximaal 20% van de koopsom of aanneemsom (plus eventuele verbeter- of meerwerkkosten), óf de marktwaarde uit het taxatierapport. Pas vanaf het vierde jaar moeten er maandlasten (rente en aflossing) worden betaald. En heeft de starter het idee dat de lasten na deze 3 jaar nog steeds te hoog zijn, dan kan een hertoets aangevraagd worden om betaling van maandlasten langer uit te stellen. Ook mag de starterslening, of een gedeelte daarvan, op ieder moment boetevrij afgelost worden.

Meer informatie vindt u op de webpagina over de starterslening.