Gemeente Hoeksche Waard doet mee met Orange the World

Ook dit jaar doet gemeente Hoeksche Waard mee aan Orange the World. Deze internationale campagne richt zich op het stoppen van geweld tegen vrouwen. Samen met Soroptimisten Hoeksche Waard/IJsselmonde besteedt de gemeente van vrijdag 25 november (de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen) tot en met zaterdag 10 december (Internationale Mensenrechtendag) met verschillende activiteiten aandacht aan dit onderwerp. U leest er alles over in dit nieuwsbericht.

Wat is Orange the World

Orange the World is een internationale campagne waarbij in meer dan 90 landen aandacht wordt gevraagd om geweld tegen vrouwen te stoppen. Het oranje uitlichten van gebouwen, waaronder beide gemeentehuizen in de Hoeksche Waard, het Oude Raadhuis in Oud-Beijerland en bijvoorbeeld ook de Rotterdamse Euromast en Erasmusbrug, is een bekend onderdeel van de campagne. De oranje kleur staat voor een nieuwe dageraad, een betere toekomst zonder geweld. Op verschillende locaties in de Hoeksche Waard hangen er ook speciale Orange the World vlaggen op verschillende locaties in de Hoeksche Waard.

• Lesprogramma voor scholen
    Om het onderwerp bespreekbaar te maken, werkt de gemeente samen met de Soroptimisten Hoeksche Waard-IJsselmonde. Dit is een lokale afdeling van Soroptimisten International. Deze organisatie is medeorganisator van Orange the World. Zij hebben een lesprogramma ontwikkeld dat docenten kunnen gebruiken in de klas. Meer informatie hierover vindt u op de website van Soroptimisten – Seneca Burgerschap.
  • Tentoonstelling
    Vanaf 25 november is de tentoonstelling ‘WIJ…doorbreken de cirkel van geweld’ in de Hoeksche Waard te bezichtigen. Deze gratis tentoonstelling bestaat uit 30 krachtige portretten en de daarbij behorende indringende verhalen. De tentoonstelling kunt u op 2 locaties zien:
    – van vrijdag 25 november 2022 tot en met zondag 8 januari 2023 in Sportcentrum de Boogerd in Oud-Beijerland (Hortensiastraat 5);
    – van vrijdag 25 november tot en met donderdag 22 december in De Buitensluis in Numansdorp (Bernhardstraat 25).
  • Workshops
    Stichting Expertise Team Seksueel Trauma (ETST) organiseert in de campagneperiode een aantal workshops en gaat daarbij het gesprek aan het onderwerp seksueel geweld. In alle workshops wordt uitgelegd wat seksueel geweld is, hoe u het kunt herkennen en bespreekbaar kunt maken en wat u kunt doen of beter niet kunt doen. De workshop worden gegeven door experts van ETST en in elke workshop wordt een ander thema belicht. Deelname aan de workshop is gratis. Meer informatie over de data, tijden, thema’s en locaties vindt u hier. Wilt u deelnemen aan een workshop? Meldt u dan aan door een e-mail te sturen naar info@etst.nl.
  • Spel
    Daarnaast kunnen verenigingen, stichtingen en (maatschappelijke) organisaties het spel ‘Achter de Voordeur’ spelen. Dit bordspel biedt handvatten en informatie over huiselijk geweld en daagt de spelers uit om aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden te leren huiselijk geweld te signaleren en bespreekbaar te maken. Wilt u dit spel tijdens Orange the World of op een ander moment met uw collega’s, bezoekers, leden of andere geïnteresseerden spelen? Neemt u dan contact op met Welzijn HW via e-mail info@welzijnhw.nl of bel 088 – 730 89 00.
  • Activiteiten in buurgemeente Nissewaard
    Tijdens de campagne worden ook in onze buurgemeente Nissewaard diverse activiteiten georganiseerd. Ook daar zijn inwoners van de Hoeksche Waard welkom om aan te schuiven. Op de website van gemeente Nissewaard vindt u meer informatie.

Bewustwording en bespreekbaar maken

Wethouder Joanne Blaak-van de Lagemaat

“We grijpen Orange the World aan om extra aandacht te vragen voor vrouwenmishandeling en huiselijk geweld. In Nederland is het helaas nog zo dat zo’n 45 procent van de vrouwen en meisjes (ooit) te maken krijgt met geweld. Ook hier in de Hoeksche Waard zijn er alleen dit jaar al 337 meldingen bij Veilig Thuis gedaan over huiselijk geweld, kinder- en ouderenmishandeling. Hierbij zijn vrouwen vaker slachtoffer dan mannen. Om slachtoffers van huiselijk geweld te helpen is het belangrijk om een veilige omgeving en een luisterend oor te bieden. Dat is iets waar iedereen een steentje aan kan bijdragen. Vandaar dat onze deelname aan Orange the World zich richt op bewustwording en bespreekbaar maken.”

Orange Pin voor raadsleden
Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 22 november deelde wethouder Joanne Blaak- van de Lagemaat de speciale Orange Pins, een speldje van een oranje handje, uit aan de raadsleden. “Door deze Orange Pin te dragen,  geven we samen een duidelijk signaal af: geweld tegen vrouwen hoort nergens thuis, ook niet in de Hoeksche Waard.” aldus wethouder Blaak-van de Lagemaat. Ook de medewerkers van de receptie op de gemeentehuizen dragen in de campagneperiode de pin.

Downloaden van campagnematerialen

Steunt u als inwoner, organisatie of vereniging ook Orange the World? Laat het zien en download 1 van de posters en hang het op.

Vermoedens van huiselijk geweld

Inwoners die zich zorgen maken om iemand in hun omgeving of zelf slachtoffer zijn van mishandeling, kunnen terecht bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis (Zuid-Holland Zuid). Dit kan ook anoniem. Inwoners krijgen hier advies en antwoorden op hun vragen. Contact opnemen met Veilig Thuis kan via telefoonnummer 0800 – 2000 of via de website Veilig Thuis Zuid-Holland Zuid.