Gebruikte hardware van gemeente krijgt nieuwe bestemming in de Hoeksche Waard

Op 24 april tekenden wethouder Robin Heij en Pim Verhage van de Stichting Hoeksche Waardse Uitdaging een samenwerkingsovereenkomst voor de HardWare Kringloop. Tegelijkertijd doneerde wethouder Heij 50 gebruikte maar nog bruikbare laptops aan de stichting.

Met de ondertekening van de overeenkomst spreken gemeente en de stichting af dat ‘oudere’ maar nog goed bruikbare hardware (laptops en andere hardware) die de gemeente zelf niet meer gebruikt voortaan aan de stichting Hoeksche Waardse Uitdaging worden geschonken. Deze laptops zijn afgeschreven en hebben geen economische waarde meer. Ze hebben nog zeker sociale restwaarde door ze te schenken aan mensen die ze heel goed kunnen gebruiken.

Stichting Hoeksche Waardse Uitdaging heeft samen met de firma Copiatek de HardWare Kringloop opgezet. Met de HardWare Kringloop zamelen zij laptops en computers in voor bijvoorbeeld gezinnen met schoolgaande kinderen in de Hoeksche Waard die geen laptop of computer kunnen betalen, maar deze wel goed kunnen gebruiken. Ook maatschappelijke organisaties, stichtingen en verenigingen die weinig geld hebben, kunnen hardware aanvragen.

Tweede leven voor prima bruikbare apparatuur

Door de samenwerking aan te gaan met de Stichting Hoeksche Waardse Uitdaging kan de vaak nog prima bruikbare apparatuur van de gemeente een tweede leven krijgen bij inwoners en organisaties die het goed kunnen gebruiken. Daarnaast draagt deelname aan de HardWare Kringloop bij aan de circulaire ambities van gemeente Hoeksche Waard. De gebruikte apparatuur wordt ingezameld, gecontroleerd en eventueel gerepareerd. Door deze materialen te hergebruiken zijn minder grondstoffen en energie nodig om nieuwe producten te maken. De firma Copiatek werkt samen met de Hoeksche Waardse Uitdaging om de ingezamelde hardware schoon te maken, te repareren, updaten of recyclen.

Wethouder Heij: “Ik ben erg blij met de samenwerking in de HardWare Kringloop. Zo krijgen onze computers en laptops die we zelf om wat voor reden dan ook niet meer gebruiken een hele goede nieuwe bestemming. Door de bemiddeling van de Hoeksche Waardse Uitdaging maken we hier inwoners van onze gemeente blij mee en liggen ze niet te verstoffen in een hoekje. En bovendien is het veel duurzamer deze spullen te hergebruiken. Een mooi voorbeeld van krachten bundelen en samenwerken.”

Via de website van Hoeksche Waardse Uitdaging kunnen maatschappelijke organisaties via vraag en aanbod een beroep doen op bijvoorbeeld computerhardware.

Op de website van de HardWare Kringloop is te lezen waar particulieren en bedrijven hun gebruikte, maar nog bruikbare hardware kunnen doneren.