Eerste schets voor Hitsertse Kade

Het 42 jaar oude recreatiegebied aan de Hitsertse Kade is sinds begin maart 2022 officieel eigendom van gemeente Hoeksche Waard. Het afgelopen jaar werkten we in een projectgroep aan een eerste schets voor verbetering van de inrichting. Diverse partijen denken na over de ontwikkeling van de Hitsertse Kade. In het ontwerp wordt zo goed mogelijk rekening gehouden met de via de werkgroep ingebrachte wensen van de inwoners van Zuid-Beijerland en andere gebruikers.

Hieronder de eerste schets. Op de schets staan de volgende onderdelen:

• horeca met terras
  • zonneweide met schaduw en peuterbad
  • een brede steiger waar je kan vissen en het water in kunt springen
  • aan de westkant van de steiger kunnen passanten tijdelijk bijvoorbeeld hun kajak, kano of supboard aanleggen
  • brede trap over de basaltoever om gemakkelijk in en uit het water te komen
  • douche- en toiletvoorzieningen
  • afgebakend zwemgebied
  • uitkijktoren
  • parkeerplaatsen

Ook willen we voorzieningen treffen voor bootcamp en komen er één of meerdere picknicktafels.

College neemt definitief besluit voor de zomer

De komende tijd starten we met de ruimtelijke procedure. Om de Hitsertse Kade te vernieuwen moeten we een vergunning aanvragen om af te wijken van het huidige bestemmingsplan. Ook moeten we een vergunning aanvragen voor de steiger in het water en één voor de bouwwerkzaamheden. Daarnaast werken we de schets verder uit zodat we een goed beeld krijgen van alle kosten.

Wanneer alle kosten en subsidies inzichtelijk zijn en we weten of het ontwerp binnen het beschikbare budget past, neemt het college een definitief besluit. Voor de steiger en de uitkijktoren is al subsidie beschikbaar van provincie Zuid-Holland en het Droomfondsproject Haringvliet. De planning is dat het college in mei een besluit neemt. Na dit besluit informeren wij de inwoners van Zuid-Beijerland en andere belanghebbenden over het definitieve ontwerp.