Echtpaar Hofman-van Rikxoort uit ’s-Gravendeel viert diamanten huwelijk

Op maandag 6 juni vierden meneer A.T. Hofman (83) en mevrouw J.M. Hofman-van Rikxoort (83) dat ze elkaar 60 jaar geleden het jawoord gaven. Locoburgemeester Piet van Leenen feliciteerde ze vandaag namens het gemeentebestuur met hun diamanten huwelijk. Voor deze speciale gelegenheid had hij een mooi boeket bloemen en het gedicht ‘Tweezaamheid’ van dichter van de Hoeksche Waard Rick Jan Hitzerd meegenomen.

Toon (geboren in Barendrecht) en Joke (geboren in Rotterdam-IJsselmonde) ontmoetten elkaar rondom de kreek in ’s-Gravendeel. Het echtpaar trouwde op 6 juni 1962. Meneer Hofman zat toen 21 maanden in militaire dienst en hoefde daardoor niet naar Nieuw-Guinea.

Terugverhuisd naar de Hoeksche Waard

Het echtpaar heeft eerst ingewoond bij de ouders van Joke in ’s-Gravendeel. Toen meneer uit dienst kwam, bood zijn werkgever hun een huis aan in Zwijndrecht. Daar hebben ze een aantal jaren gewoond totdat hij ging werken als machinist bij de Bronwaterleiding in ’s-Gravendeel. Tot vreugde van mevrouw, want daardoor verhuisden ze weer terug naar de Hoeksche Waard. Meneer Hofman heeft daarna (tot 2001) nog gewerkt bij de gemeente en is op 61-jarige leeftijd met pensioen gegaan.

Samen op stap

Ze hebben allebei gezongen bij een koor. Mevrouw heeft jarenlang het declameren in de kerk gedaan totdat ze daarmee door omstandigheden moest stoppen. Tegenwoordig gaan ze altijd samen op stap. Het echtpaar heeft 3 kinderen (2 zonen en 1 dochter) en 5 kleinkinderen.