Diamanten feest voor echtparen Kooren-Goud en Bouman-de Vos

Echtpaar Kooren-Goud uit Klaaswaal

Zondag 30 januari vierden Gerrit (78) en Nell (78) Kooren-Goud uit Klaaswaal hun 60-jarig huwelijksjubileum. Het diamanten echtpaar werd gisteren namens het gemeentebestuur telefonisch gefeliciteerd door dorpswethouder Harry van Waveren. De feestelijke bos bloemen mocht het echtpaar, samen met het gedicht ‘Tezamenheid’ van dichter van de Hoeksche Waard Rick Jan Hitzerd, afgelopen weekend al in ontvangst nemen.

Nell en Gerrit wonen alweer 45 jaar met veel plezier in Klaaswaal. Maar hun wiegen stonden respectievelijk in Rijsoord en Rotterdam. In Rijsoord sloeg ook de vonk over en op 30 januari 1962 stapten ze in het huwelijksbootje. Ze hebben hun hele werkzame leven 1 of meerdere winkels gehad in Rotterdam, zowel groentewinkels als supermarkten. Het is zelfs een keer voorgekomen dat toen nog koningin Beatrix een bezoekje bracht aan hun winkel, een bijzonder moment. Nell heeft daarnaast ook nog in de verpleging gewerkt in Rotterdam. Behalve hun werk en gezin had het paar ook tijd voor hobby’s. Zo is Gerrit echt een buitenmens en ging hij vroeger graag skiën. Nell was dol op fotograferen met haar spiegelreflexcamera. Tientallen fotoboeken en ingelijste uitvergrotingen aan de muur getuigen van haar liefde voor het perfecte plaatje. Tegenwoordig doen ze het rustig aan. Gerrit houdt van tuinieren en doet graag boodschappen. Omdat hij zelf jarenlang winkels heeft gehad, doet hij zogezegd boodschappen met een kennersoog. Sinds enige tijd is het echtpaar beweegbare molentjes aan het sparen en daar beleven ze veel plezier aan.

Waar Nell (‘op school zaten nog een paar klasgenoten met de naam Nel, daarom ben ik mijn naam anders gaan schrijven’) en Gerrit ook van genieten zijn hun 2 kinderen, 4 kleinkinderen en 4 achterkleinkinderen. Niet iedereen woont in de buurt, maar ze vinden het heerlijk als ze langskomen. Door corona kunnen ze hun jubileum nu eigenlijk niet goed vieren. Dat hopen ze op een later moment dit jaar te doen. Wél kwamen de kinderen op bezoek en gingen ze met een doos gebak langs bij de naaste buren in de straat. En zo was het toch nog een beetje feest!

Gerrit en Nell Kooren-Goud

Echtpaar Bouman-de Vos uit Goudswaard

Maandag 31 januari was het 60 jaar geleden dat Jan Bouman (84) en Nel Bouman-de Vos (84) uit Goudswaard met elkaar in het huwelijk traden. Dorpswethouder Joanne Blaak-van de Lagemaat ging bij het echtpaar op visite en feliciteerde hen namens het gemeentebestuur. Natuurlijk ontving ook het echtpaar Bouman een mooie bos bloemen en het gedicht ‘Tezamenheid’.

Jan werd geboren in Rotterdam, maar verhuisde in 1949 met zijn ouders naar Goudswaard. De wieg van Nel stond in Oude-Tonge, waar ze tot haar trouwen in 1962 woonde. Het echtpaar leerde elkaar kennen toen Jan in 1957 op bezoek ging bij verre familie in Oude-Tonge. Het bleef vervolgens niet bij 1 bezoek en het stel kreeg al snel verkering. En dat betekende heel wat weekenden op de fiets, door weer en wind, met de boot het Haringvliet over om elkaar te zien. Nadat ze getrouwd waren, zijn Jan en Nel in Goudswaard gaan wonen en dat doen ze nu nog steeds met veel plezier. Jan begon als tuinder. Daarna werkte hij samen met zijn vader in een winkel voor onder andere levensmiddelen, als vertegenwoordiger in wasmiddelen en als hovenier bij Brussaard. Hier maakte hij van zijn hobby zijn werk. Na zijn pensioen heeft Jan nog veel vrijwilligerswerk gedaan onder andere voor de Nederlands hervormde kerk. Nel heeft altijd met veel liefde voor het gezin gezorgd en hield erg van naaien. Het echtpaar ging er graag samen op uit met de fiets. Ook hebben ze beiden in koren gezongen. Jan kluste daarnaast graag in en om het huis en houdt nog steeds van tuinieren.

Samen kreeg het echtpaar 5 kinderen. En inmiddels is het gezin verder uitgebreid met 12 kleinkinderen en 2 achterkleinkinderen. Het geheim van hun huwelijk? ‘Twee verschillende mensen gaan verder samen door het leven, nadat ze elkaar voor God’s aangezicht trouw hebben beloofd. Dan mogen we Hem alleen danken die ons al 60 jaar in voor- en tegenspoed geholpen heeft.’

Nel en Jan Bouman-de Vos