De raad heeft besloten dinsdagavond 23 april

Op dinsdagavond 23 april vond de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad Hoeksche Waard plaats. De raad heeft onder meer 7 bestemmingsplannen vastgesteld, namelijk: Windpark Oude Mol, Nieuweweg ’s-Gravendeel, Schenkeldijk 70 ’s-Gravendeel, Fazant 5 Maasdam, Dam 1a-1c en Dam naast 1a Strijen, Vuurbaken 4 Oud-Beijerland en Volgerlandseweg 14 Numansdorp. Verder stelde de raad de visie vast om huiselijk geweld en kindermishandeling in de regio Rotterdam Rijnmond te voorkomen. Ook stelde de raad de zienswijze op het Meerjarenbeleidsplan van de gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (DG&J) vast. In dit beleidsplan staat omschreven hoe de DG&J zich de komende jaren gaat inzetten voor een gezonde en sociaal veilige samenleving.

Raad benoemt nieuwe wethouder René Peters

De gemeenteraad heeft René Peters benoemd als nieuwe wethouder, op aanbeveling van het CDA. In het college van burgemeester en wethouders heeft wethouder René Peters de portefeuilles zorg, volksgezondheid en gezondheidszorg, jeugd en jeugdzorg, welzijn en inclusieve samenleving. Hij neemt in het college het stokje over van Joanne Blaak – van de Lagemaat. Zij trad vorige maand vanwege gezondheidsredenen terug als wethouder.

Raad stelt keuzenotitie Mobiliteitsplan Hoeksche Waard gewijzigd vast

De raad heeft gisteravond de keuzenotitie over het Mobiliteitsplan Hoeksche Waard geamendeerd vastgesteld. Zowel de keuzenotitie als het amendement werden unaniem aangenomen door de raad. De raad heeft hiermee keuzes gemaakt om kaders en een koers mee te geven aan het college voor de invulling van het mobiliteitsplan. In dit plan zal het beleid over verkeer en vervoer voor de komende jaren beschreven worden. De raad heeft onder meer gekozen voor meer aandacht voor lopen en fietsen en het herinrichten van bepaalde 50km/uur-wegen naar 30km/uur-wegen. Ook wenst de raad dat verschillende verkeerssoorten, zoals fietsen en auto’s, meer gescheiden worden en dat het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Verder heeft de raad gekozen voor het verder ontwikkelen van de huidige hoofdwegenstructuur op het eiland, wat ook wel de ‘vorkstructuur’ wordt genoemd. Met het amendement heeft de raad besloten om de veelgebruikte, doorgaande routes aan de zuidrand van Hoeksche Waard waar nodig uit te breiden of aan te passen, ter bevordering van de verkeersveiligheid.

Wilt u de vergadering terugkijken?

Dat kan via de terugkijkpagina op onze website.