De Gi-Ga-Groene klas van juf Marja wint fotowedstrijd Kinderboekenweek

Met een foto van een Gi-Ga-Groene schoolpleindraak, die in zijn nest door de leerlingen wordt voorgelezen, heeft de klas van juf Marja Kommers van de Leeuwenhartschool uit Oud-Beijerland de fotowedstrijd overtuigend gewonnen. De klas wint een bezoek aan Naturalis in Leiden! De jury is onder de indruk van de groene creativiteit en vindt het knap dat de klas er, ondanks dat er ontzettend veel gebeurt op de foto, in is geslaagd om de compositie toch rustig te houden. De mededeling werd woensdag door de Gi-Ga-Groene klas van de Leeuwenhartschool met luid gejuich ontvangen.

“We hebben een gi-ga-groen speelplein en we vinden het gi-ga-geweldig dat we de prijs hebben gewonnen. Op schoolreis naar Naturalis, echt fantastisch!”, aldus een dolenthousiaste klas. De jury, bestaande uit Harry van Waveren (wethouder Duurzaamheid gemeente Hoeksche Waard), Xenia de Graaf (Bibliotheek Hoeksche Waard) en Diego Almazan (leidinggevende Buitendienst gemeente Hoeksche Waard), vond het moeilijk een keuze te maken uit alle geweldige inzendingen. Xenia de Graaf: “De inzendingen overtroffen mijn verbeelding. Wat een creativiteit en een inzet. Het maakte me blij, al die prachtige foto’s!”

Schoolpleindraak

De foto van de Leeuwenhartschool is een overtuigende winnaar volgens de jury. Wethouder Harry van Waveren: “In het thema Gi-Ga-Groen zit ook iets spannends en deze foto heeft dat, met een groene draak op een centrale plek op de foto, ook.” De klas van juf Marja heeft veel moeite gedaan alles goed op de foto te krijgen. “We zijn wel 2 dagen bezig geweest om de compositie goed te krijgen.” De kinderen zitten en staan buiten rondom een hut van wilgentakken. Sommige zitten in een boom of piepen net zichtbaar tussen de struiken vandaan. In de hut zit de Gi-Ga-groene schoolpleindraak, die volgens het begeleidende bericht boeken verslindt maar rustig blijft zolang je hem voorleest. De kinderen zijn daar zo te zien heel goed mee bezig, want de draak houdt zich koest! Ook op de andere ingestuurde foto’s waren veel kinderen te zien die met hun neus in hun favoriete boek gedoken zaten.

Vroeg beginnen

Harry van Waveren is blij om te zien dat zoveel kinderen nog lezen: “Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met lezen en je kunt niet vroeg genoeg weten hoe waardevol de natuur is. Dat vind ik zo mooi aan het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar.”

Diego Almazan sluit zich daar van harte bij aan: “Ontzettend leuk hoe de basisscholen dit hebben opgepakt. Kinderen die lezen; het is altijd fantastisch om te zien en helemaal als dat ook nog buiten, in het groen gebeurt.”