Circulair ambachtscentrum officieel geopend

Op woensdagochtend 11 mei had wethouder Huibert Steen (Duurzaamheid), namens gemeente Hoeksche Waard de eer om het circulair ambachtscentrum officieel te openen. Na een verbouwing van het pand op bedrijventerrein De Bosschen in Oud-Beijerland hebben de kringloopwinkel en een werkplaats een gezamenlijke plek gekregen om een bijdrage te leveren aan een circulair Hoeksche Waard.

Feestelijke opening

Met het doorknippen van het lint opende wethouder Steen het circulair ambachtscentrum aan de Pascalstraat in Oud-Beijerland en onthulde hij de winkelpui en de naam ‘de Waardeloods’ aan de gevel. In het bijzijn van genodigden en geïnteresseerden sprak hij de initiatiefnemers Vera Hersbach, Erik Legerstee en Dennis Happé toe. Eind januari kregen zij uit handen van de wethouder al de symbolische sleutel waarmee de aftrap werd gegeven voor een grootschalige verbouwing. Met de opening is de  kringloopwinkel volledig klaar voor gebruik. De komende tijd wordt verder gewerkt aan de realisatie van het ambachtscentrum; de werkplaats waar materialen gerepareerd of geupcycled worden. Huibert Steen: “We keken al langer uit naar deze mijlpaal. Het circulair ambachtscentrum is enorm belangrijk om ons circulair bewustzijn te vergroten. In de toekomst willen we een 100% circulaire economie realiseren. Dat is de basis van een klimaatneutraal 2050. Dat betekent dat we moeten stoppen met het uitputten van onze grondstoffen en deze uit bestaande materialen moeten halen. Met een tweede, derde of vierde leven voor grondstoffen, bestaat afval eigenlijk niet meer. Daar willen we in de Hoeksche Waard ook snel naar toe!”

Circulaire verbouwing

Vanaf eind januari heeft Stichting Samen Circulair hard gewerkt aan de verbouwing. Met ongeveer 15 vrijwilligers is er onder meer verbouwd, geverfd, schoongemaakt en ingericht. Bezoekers komen via een mooie entree het circulair ambachtscentrum binnen. Er wordt een scheiding gemaakt tussen het kringloopcentrum en de werkplaats. Hiervoor krijgen gebruikte kozijnen en deuren een tweede leven. Om de ingenomen kleding te wassen en te strijken is een speciaal gedeelte ingericht bovenin het pand. Er is ook een innamebalie gemaakt waar mensen spullen gemakkelijk kunnen inleveren. In de werkplaats worden opgehaalde spullen van het RAD gerepareerd en hergebruikt. Ook worden materialen geupcycled door bijvoorbeeld een ouder kastje in een hippe kleur te schilderen waardoor het een tweede leven krijgt. Het uit de Lindenhoeve vertrokken Tweedehands Warenhuis neemt ook intrek in ‘De Waardeloods’. Daardoor worden steeds meer circulaire initiatieven met elkaar verbonden. Er zijn plannen om een naaiatelier en een fietsenwerkplaats aan deze locatie toe te voegen.

Gezamenlijk doel

Het idee om een circulair ambachtscentrum in de Hoeksche Waard op te zetten, bestond al langer. Het plan werd door verschillende partijen omarmd en verder uitgewerkt onder de vlag van Stichting Samen Circulair. Deze stichting is voortgekomen uit een initiatief van Welzijn Hoeksche Waard, ondernemer Dennis Happé, de Regionale Afvalstoffendienst (RAD) en provincie Zuid-Holland en wordt ondersteund door gemeente Hoeksche Waard. Met het ambachtscentrum wordt een koppeling gemaakt tussen de milieustraat en kringloopwinkels en andere initiatieven waarbij grondstoffen een tweede leven krijgen. Ook wil men werk- en leerplekken creëren voor mensen met diverse achtergronden en met educatie bewustwording stimuleren bij jong en oud. Ook vanuit de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta is bijgedragen aan het realiseren van het circulair ambachtscentrum. Geïnteresseerden vinden meer informatie over het circulair ambachtscentrum op de website Samen Circulair.