Chris Buitendijk benoemd tot eerste kinderburgemeester van de Hoeksche Waard

Vanavond is de 11-jarige Chris Buitendijk uit Oud-Beijerland geïnstalleerd als eerste kinderburgemeester van de Hoeksche Waard. Chris kwam eind november als meest geschikte kandidaat naar voren tijdens de selectierondes. Als kinderburgemeester kan hij onderwerpen bespreekbaar maken die kinderen belangrijk vinden en gaat hij burgemeester Bram van Hemmen ondersteunen bij verschillende activiteiten. Chris: “Ik zie dit als een grote kans om de stem van kinderen in de Hoeksche Waard te vertolken.”, aldus Chris.

Hoe word je kinderburgemeester?

In oktober hebben we een oproep gedaan aan kinderen in groep 7. Iedereen die het een leuk idee leek om kinderburgemeester te worden, kon een filmpje insturen en vertellen waarom hij of zij kinderburgemeester wil worden. Uit alle inzendingen zijn door een selectiecommissie 4 kinderen gekozen, die op woensdag 24 november een kennismakingsgesprek hadden met de burgemeester. Uit die gesprekken kwam Chris naar voren als meest geschikte kandidaat.

Bram van Hemmen: “Een keuze maken was echt lastig, want alle kandidaten kwamen erg goed over. Chris sprong er bovenuit door zijn enthousiasme, brede interesse en aandacht voor de wereld om hem heen. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken dit jaar.”

Benoeming

Vanavond is Chris benoemd (geïnstalleerd) tot kinderburgemeester tijdens een vergadering van de gemeenteraad. Tijdens dit bijzondere moment kreeg Chris voor het eerst zijn ambtsketting omgehangen: “Ik vind het heel bijzonder dat ik de eerste kinderburgemeester van de Hoeksche Waard ben. Ik kan niet wachten om te beginnen.”, aldus Chris.

Taken kinderburgemeester

Chris is het hele jaar actief als kinderburgemeester van de Hoeksche Waard. Hij kan onderwerpen bespreekbaar maken bij de gemeente, die voor kinderen belangrijk zijn. Bij grotere gebeurtenissen gaat hij met burgemeester Bram van Hemmen mee. Denk aan de intocht van Sinterklaas of een krans leggen tijdens Nationale Dodenherdenking op 4 mei.

Tips en ideeën

Heeft u leuke ideeën of tips voor Chris? Of wilt u hem uitnodigen om bij een activiteit aanwezig te zijn? Mail deze naar kinderburgemeester@gemeentehw.nl.

Volg onze kinderburgemeester op social media

Chris houdt je het komend jaar op de hoogte van zijn belevenissen via zijn eigen social mediakanalen. Je kunt hem als @kinderburgemeesterhw volgen op Facebook en Instagram.

Jong HW Denkt Mee

Kinderen en jongeren zijn van groot belang voor de Hoeksche Waard. Zij zijn onze toekomst. Gemeente Hoeksche Waard vindt het dan ook belangrijk om met hen in gesprek te gaan over hun wensen en behoeften voor de toekomst van de Hoeksche Waard. Daarom zijn we gestart met het jongerenparticipatietraject Jong HW Denkt Mee. Een programma, waarmee we jongeren wil betrekken bij de lokale politiek. Via de website en Instagram account Jong HW denkt mee kunnen jongeren hun ideeën delen met de gemeente. Ook kunnen ze daar reageren op vragen van de gemeente. Onderdeel van het programma is de benoeming van een kinderburgemeester.