Buitendienst gaat ‘groen’ de weg op

Onze collega’s van de Buitendienst hebben 12 nieuwe, hybride Hyundai Kona’s in gebruik genomen. De oude dienstwagens (die nog op diesel reden) waren aan vervanging toe en werden daarom ingeruild voor deze milieuvriendelijkere variant. Een mooie stap die goed past binnen het duurzaamheidsbeleid van onze gemeente.

Harry van Waveren, wethouder Openbare ruimte, Buitendienst en Duurzaamheid, feliciteerde de collega’s met de verduurzaming van het wagenpark en benadrukte ook het belang van hun rol in de uitvoering van alle ‘groene’, gemeentelijke plannen. “We werken hard aan het versterken van de biodiversiteit op ons eiland en ook worden er steeds meer oplossingen in de buitenruimte bedacht en toegepast zodat we beter de gevolgen van klimaatverandering kunnen opvangen. Jullie zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van al die belangrijke werkzaamheden en aanpassingen op ons eiland. Hartstikke mooi en passend dus dat jullie nu voor je werk de beschikking hebben over deze energiezuinige auto’s!”

Stappen richting een energieneutrale Hoeksche Waard

Volgend jaar worden ook de servicebussen en -wagens vervangen door een schonere variant. Nóg een mooie stap in de verdere verduurzaming van onze Buitendienst en gemeentelijke organisatie. De medewerkers werken bijvoorbeeld al zoveel mogelijk met accu-oplaadbaar gereedschap. Daarnaast werd de gemeentewerf in Mijnsheerenland vorig jaar volledig geïsoleerd en verbouwd met gebruik van duurzame materialen. Ook wordt er energie opgewekt met zonnepanelen. Zo werken we toe naar een energieneutrale Hoeksche Waard in 2040.