Bewoners aan de Atalanta in ’s-Gravendeel vergroenen ‘hun’ plein

Omwonenden van het plein aan de Atalanta in ’s-Gravendeel stroopten zaterdagmiddag 26 november de mouwen op en maakten een begin met het vergroenen van het totaal betegelde plein. Het plein, in totaal 850 m2 groot, wordt vanuit het idee van 2 enthousiaste inwoners samen met gemeente Hoeksche Waard omgevormd tot een groene oase. Ook Harry van Waveren, wethouder Duurzaamheid, zette zaterdag de schouders eronder.

Alle hulp was welkom, want het is een flink plein. Hoveniersbedrijf P. van Brandwijk gaat vanaf vandaag verder met de aanleg van het plein. Zaterdagmiddag kwamen zij de harde werkers van goed werkmateriaal voorzien. Zo konden de omgerekend 9.350 stoeptegels op een veilige manier worden gewipt en plaatsmaken voor groen. Harry van Waveren is onder de indruk van de betrokkenheid en de inzet van de buurt: ”Het is prachtig om te zien hoe iedereen op zijn of haar vrije zaterdag bij elkaar komt om deze klus te helpen klaren! We helpen als gemeente graag mee dit soort groene ideeën van de grond te krijgen. Het is de eerste keer dat we dit doen als gemeente Hoeksche Waard; een vergroeningsproject van deze grootte in nauwe samenwerking met de bewoners. Hopelijk volgen meer van dit soort acties.”

Van de omwonenden wordt meer inzet gevraagd. Zo nemen zij op een later moment het grootste deel van het groenbeheer van het plein op zich. De gemeente en de hovenier helpen ze daar in het begin nog wel bij.

Fijne plek voor iedereen

Het ontwerp van het nieuwe, vergroende plein is in samenwerking met de buurt gemaakt. De gekozen beplanting is een prachtige mix van bomen, planten, grassen en kruiden waar mensen en dieren blij van worden. Het is de bedoeling dat dit groene plein straks vogels, bijen, vlinders en andere insecten aantrekt. Voor de omwonenden is het groene plein in de nabije toekomst ook een fijne plek om elkaar te ontmoeten. In het ontwerp is bovendien rekening gehouden met extreem weer. Heftige regenbuien en lange periodes van droogte komen als gevolg van klimaatverandering steeds vaker voor. In een groene omgeving zonder tegels kan regenwater makkelijker de grond in zakken. Zo wordt het rioolstelsel minder belast en is de kans op wateroverlast kleiner. Het betegelde plein aan de Atalanta was op een hete zomerdag geen prettige plek. De tegels werden vreselijk heet en even op het plein zitten, was er dan ook niet bij. Dankzij de schaduw van bomen en beplanting is het straks in de zomer een stuk koeler en wel fijn om te zijn. Uit onderzoek blijkt dat een plek die vergroend is al snel 5 tot 10 graden koeler is dan een omgeving van steen!

Vergroeningsdroom

Eind vorig jaar namen Mark van Voorthuisen en Maurice Weij contact op met de gemeente. Beide mannen woonden nog niet zo lang aan het plein maar zagen al snel de nadelen van al die tegels. “Het plein word nooit gebruikt, er staat een vaag bankje maar daar zit niemand op. De paar bomen die er staan, zien er zielig uit en het plein is in de zomer een verschrikkelijk hete vlakte”, aldus Mark van Voorthuijsen. Het lukte de heren de direct omwonenden mee te krijgen in hun vergroeningsdroom.