Beuk genomineerd voor Boom van het Jaar verkiezing

Ook in 2023 is een bijzondere Hoeksche Waardse boom weer ingeschreven voor de verkiezing van De Boom van het Jaar. In de afgelopen 5 jaar wist de Hoeksche Waard met de monumentale linde in Mookhoek en de 2 rode beuken voor de Greupkerk tweemaal de provinciale titel in de wacht te slepen. Dit keer is de prachtige beuk op de oude begraafplaats van Numansdorp genomineerd.

De boom werd voorgedragen door Marco Heemskerk. De beuk op de gesloten gemeentelijke begraafplaats markeert de graven in de vorm van een cirkel van de belangrijke stichters van Numansdorp. Onder de unieke boom liggen diverse graven, die als een ster gericht zijn naar de stam. De oudste graven met grafstenen zijn onder andere van de families Vlielander, Niemantsverdriet, Kluifhoofd en Andeweg. De beuk is ‘de hoeder’ van de unieke graven op oude begraafplaats. Hij is geplant rond 1960 en inmiddels zo’n 70/75 jaar oud. Het is uiteraard de bedoeling dat hij oud, liefst heel oud gaat worden op deze bijzondere locatie. De beuk moet nog zeker 100/125 jaar meekunnen, mits hij gezond blijft.

Verhalen achter de bomen

Het SBNL Natuurfonds heeft het initiatief genomen om ervoor te zorgen dat ook de verhalen achter Nederlandse bomen bekendheid krijgen. De verkiezing van de Europese Boom van het Jaar bestaat sinds 2011. SBNL Natuurfonds in Leersum neemt dit jaar opnieuw de Nederlandse verkiezingen voor haar rekening. De provinciale verkiezingen worden altijd door een jury aangewezen. Bij de landelijke verkiezing – waarbij men in het najaar kan stemmen op de 12 provinciale winnaars – gaat vervolgens het publiek de uiteindelijke, landelijke winnaar bepalen. Maar zover is het dus nog niet. Eerst moet de beuk op de oude begraafplaats de provinciale titel ’thuisbrengen’. En dan zou het voor de derde keer in 6 jaar tijd zo zijn dat die titel in de Hoeksche Waard terecht komt.