Babette Siebrecht benoemd tot kinderburgemeester van de Hoeksche Waard

Vanavond is de 10-jarige Babette Siebrecht uit Strijen geïnstalleerd als kinderburgemeester van de Hoeksche Waard. Zij volgt daarmee de 11-jarige Elin Quaak op, die in 2023 kinderburgemeester was. Babette vertegenwoordigt in 2024 de kinderen in de Hoeksche Waard en maakt onderwerpen bespreekbaar die zij en haar leeftijdsgenoten belangrijk vinden. Ook ondersteunt ze burgemeester Van Heijningen en/of een wethouder bij verschillende activiteiten. “Ik kijk ernaar uit om de kinderen in de Hoeksche Waard te vertegenwoordigen en namens hen mee te praten en mee te denken met de gemeente. De thema’s waarvoor ik me als kinderburgemeester wil inzetten, zijn behoud van de natuur en veilige ruiter-, wandel- en fietspaden. Dit laatste vind ik belangrijk, omdat kinderen dan veilig naar school kunnen lopen of fietsen”, aldus Babette.

Vanavond heeft Elin Quaak, tijdens de vergadering van de gemeenteraad, afscheid genomen als kinderburgemeester. Elin: “Dit bijzondere jaar is voorbijgevlogen. Ik heb mijn uiterste best gedaan om mijn ambities waar te maken, namelijk aandacht vragen voor onze prachtige natuur en voor gelijke kansen voor alle kinderen. Daarnaast heb ik nog heel wat meer avonturen beleefd samen met de burgemeester en wethouders. Zo was ik betrokken bij verschillende gebeurtenissen. Het jureren bij de huttenbouw was een van mijn favorieten. Heel indrukwekkend was het om een krans te leggen op 4 mei en bij de herdenking van de watersnoodramp. Op zulke momenten voelde ik echt de geschiedenis die onze gemeente met zich meedraagt. Ik heb met trots de titel van kinderburgemeester mogen dragen.”

Hoe word je kinderburgemeester?

Eind vorig jaar heeft gemeente Hoeksche Waard een oproep gedaan aan kinderen in groep 7. Iedereen die het een leuk idee leek om kinderburgemeester te worden, kon een filmpje insturen en vertellen waarom hij of zij kinderburgemeester wilde worden. In totaal hebben 5 kinderen een filmpje ingestuurd. Een selectiecommissie nodigde 3 kinderen uit voor een kennismakingsgesprek met burgemeester Van Heijningen. Uit dat gesprek kwam Babette naar voren als meest geschikte kandidaat.

Benoeming

Babette kreeg als opvolger van Elin vanavond voor het eerst haar ambtsketen omgehangen. “Ik ben blij en vind het een eer dat ik Elin mag opvolgen als kinderburgemeester. Ik hoop dat kinderen die ongeveer net zo oud zijn als ik, mij weten te vinden. En dat ze mij vertellen waarover ze zich zorgen maken of wat ze bezighoudt. Dan ga ik mijn best doen om dat de gemeente te laten weten.”

Taken kinderburgemeester

Babette is het hele jaar actief als kinderburgemeester van de Hoeksche Waard. Zij kan onderwerpen die voor kinderen belangrijk zijn bespreekbaar maken bij de gemeente. Bij grotere gebeurtenissen gaat zij met de burgemeester of een wethouder mee. Denk bijvoorbeeld aan herdenkingen, de intocht van Sinterklaas en nog meer bijzondere momenten.

Tips en ideeën

Heeft u leuke ideeën of tips voor Babette? Of wilt u haar uitnodigen om bij een activiteit aanwezig te zijn? Mail dit dan naar kinderburgemeester@gemeentehw.nl.

Volg onze kinderburgemeester op social media

Babette houdt u dit jaar op de hoogte van haar belevenissen via haar eigen social mediakanalen. Zij is onder de naam @kinderburgemeesterhw te volgen op Facebook en Instagram.