Advies geen eieren eten van hobbykip blijft van kracht

Nu de lente is begonnen, begint ook het legseizoen voor kippen. Uit de resultaten van het onderzoek naar PFAS in eieren van hobbykippen (van particulieren) bleek in december dat er te veel PFAS in zit. RIVM en GGD Zuid-Holland Zuid gaven daarbij het advies om deze eieren niet te eten. Dit advies geldt nog steeds. We brengen dit advies opnieuw onder de aandacht, omdat de kippen nu weer beginnen met leggen.

Definitieve rapport eierenonderzoek

Het RIVM beoordeelt op dit moment de resultaten uit het regionaal onderzoek en voert een risico-evaluatie uit. Daarmee bepaalt het RIVM de risico’s voor de gezondheid bij het eten van deze eieren. Daarbij weegt het RIVM ook de hoeveelheid PFAS mee die Nederlanders via andere manieren al binnenkrijgen. In het eindrapport vertelt het RIVM wat de waarden van de verschillende aangetroffen PFAS-soorten zijn en wat dit betekent voor de consumptie van deze eieren. Dit definitieve rapport wordt in mei verwacht.

Achtergrond

De gemeenten Dordrecht, Molenlanden, Papendrecht en Sliedrecht zijn afgelopen najaar een onderzoek gestart in de regio Zuid-Holland Zuid. De gemeenten wilden weten of inwoners veilig eieren kunnen eten van kippen die ze in de tuin hebben lopen. Dit vanwege vervuiling van de regio met onder andere PFOA en GenX. Uit de eerste resultaten bleek dat de meeste eieren teveel PFAS bevatten. PFAS is een verzamelnaam en staat voor per- en polyfluoralkylstoffen.

Brononderzoek

Daarnaast zijn de gemeenten in januari aanvullend een onderzoek gestart naar de bron van PFAS. Zij willen weten hoe de PFAS in de eieren terechtkomt. Als duidelijk wordt hoe de PFAS in de eieren komt, is er misschien ook een manier om het te voorkomen. Dit onderzoek richt zich op o.a. het voer, de bodem, het water en medicijnen in de omgeving van de kippen. De resultaten van dit onderzoek zijn naar verwachting ook in mei bekend.

Vragen over PFAS en gezondheid

Heeft u vragen over PFAS en de gezondheid, dan kunt u contact opnemen met GGD Zuid-Holland Zuid via mmk@ggdzhz.nl of 078 – 770 8500. Op de website van GGD Zuid-Holland Zuid vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u klachten of zorgen over uw eigen gezondheid? Neem dan contact op met uw huisarts.

Tijdlijn onderzoeken

Onderstaande tijdlijn geeft een visueel beeld van de lopende onderzoeken naar PFAS in eieren bij hobbykippen en wanneer de resultaten van de onderzoeken verwacht worden.

Zie ook het nieuwsbericht van december: Advies RIVM en GGD ZHZ: eet geen eieren van hobbykippen – Gemeente Hoeksche Waard (gemeentehw.nl)