Gemeente Hoeksche Waard presenteert circulair stappenplan voor ondernemers

Op vrijdag 11 februari, aan het eind van de Week van de Circulaire Economie, komt gemeente Hoeksche Waard met een circulair stappenplan voor bedrijven. Wethouder Paul Boogaard (Economie) presenteerde de digitale tool aan circulair ondernemer Marleen Gulden. Met dit stappenplan wil de gemeente lokale ondernemers informeren en inspireren om met circulariteit aan de slag te gaan.

Wegwijs in 7 stappen

Hoewel circulariteit sterk in opkomst is, is circulair ondernemen voor veel ondernemers nog een weinig concreet begrip. Toch is het belangrijk om er nu al mee aan de slag te gaan. Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn. Hiervoor is een verandering nodig waarbij er geen afval meer is en efficiënter wordt omgegaan met grondstoffen en deze worden hergebruikt. Het circulair stappenplan helpt Hoeksche Waardse ondernemers die nog weinig kennis hebben over dit onderwerp op weg. In 7 stappen vinden zij veel informatie hierover, handige links, downloads en worden ze geïnspireerd met zowel landelijke als lokale businesscases van circulaire ondernemers.

Stappenplan geeft voorsprong

Boogaard: “De circulaire economie biedt volop kansen. Maar we begrijpen ook dat je als ondernemer 1.001 prioriteiten hebt. Dit circulair stappenplan is een laagdrempelige eerste stap in de goede richting. Ondernemers die er nu al mee aan de slag gaan, hebben straks een voorsprong in de transitie. Bovendien zijn er genoeg mooie voorbeelden in de Hoeksche Waard die inspireren.” Het circulair stappenplan kunt u bekijken op het ondernemersloket.

Gemeente Hoeksche Waard heeft het werken aan een circulaire economie uitvoerig beschreven in het uitvoeringsprogramma Circulaire Economie. Naast de plannen, worden ook concrete projecten uitgevoerd met samenwerkingspartners als provincie Zuid-Holland. In de Week van de Circulaire Economie vroeg de gemeente via de social media kanalen elke dag aandacht voor het onderwerp. Vandaag is de presentatie van het circulair stappenplan; een nieuwe mijlpaal in de ambitie om heel de Hoeksche Waard circulair te krijgen.

Eerste gemeente

Marleen Gulden, circulair ondernemer en lid van de duurzaamheidscommissie van Ondernemersvereniging Hoeksche Waard: “We moeten het echt samen doen. Ondernemers, overheid en consumenten kunnen niet zonder elkaar om de transitie tot een succes te maken. Mooi om te zien dat gemeente Hoeksche Waard niet blijft hangen in plannen en uitgesproken ambities, maar ook daadwerkelijk levert. Vorig jaar heb ik een keer aangegeven dat we alle ondernemers mee moeten nemen en niet de gebruikelijke koplopers op dit gebied. Het stappenplan is echt een goed voorbeeld van hoe je op een laagdrempelige en informatieve manier meer mensen kunt bereiken. Volgens mij is dit de eerste gemeente, die zoiets heeft ontwikkeld!”

Samen Versnellen

Provincie Zuid-Holland en gemeente Hoeksche Waard werken samen aan de circulaire doelen. De provincie werkt met de strategie ‘Samen Versnellen’ waarbij ingezet wordt  op 5 actielijnen: aanjagen van netwerken en ketensamenwerking, kennis en innovatie ontwikkelen en delen, actualiseren van beleid en regelgeving, inrichting fysieke leefomgeving en inkoop en aanbesteding. Deze actielijnen sluiten goed aan bij de doelstellingen van de gemeente en de samenwerking hierin is uitstekend te noemen.