7 bewoners ontvangen de sleutel van hun Tiny House in Oud-Beijerland

Op vrijdag 15 juli 2022 overhandigde wethouder Robin Heij de sleutel aan de eerste bewoners van de Tiny Houses in Oud-Beijerland. Na bijna 5 jaar zijn de huisjes, bedoeld voor starters, een feit. Avoned uit Heinenoord heeft de huisjes gebouwd. Niels van der Jagt, 1 van de bewoners, is de initiatiefnemer van het ‘low budget’ woonconcept. Gemeente Hoeksche Waard heeft het idee omarmd. Het resultaat is een woonunit van 50 m2 vol met praktische en technische snufjes.

Wethouder Robin Heij is blij dat het project nu een feit is. “Het was een lange adem, vooral voor de toekomstige bewoners. Het vergde volharding en daadkracht waarin veel uitdagingen zijn omgezet in kansen. Met dit project voldoen we aan de wens om voor alle doelgroepen te bouwen. Naast de grotere wijken die we bouwen, zijn deze kleine huizen een goede aanvulling waar we er wel meer van willen hebben. Het project Tiny Houses in Oud-Beijerland is specifiek bedoeld om starters te helpen met hun start op de woningmarkt. We hopen meer van dit soort projecten voor verschillende doelgroepen te kunnen gaan realiseren. Dit is hard nodig op de huidige woningmarkt.”

Ideale oplossing

Bewoner Niels van der Jagt stapte in 2017 bij de gemeente binnen met de wens om Tiny Houses in het dorp te bouwen. De kleine woningen, waar zowel een keuken, slaapkamer, woonkamer en een badkamer in zit, zijn in zijn ogen “een ideale oplossing voor starters of vrijgezellen die een eigen huis willen. Want een ‘normaal’ koophuis is met één inkomen vaak te duur.” De gemeente omarmde het idee en samen met de initiatiefnemers volgde een zoektocht naar de meest geschikte plek. De bewoners hebben met elkaar, met welstand en met de bouwer de inrichting en de vormgeving bedacht.

Geluidswal

Rondom de huisjes aan de Langeweg komt een natuurlijke geluidswal langs de weg tussen de rotonde en de wegsportvelden. Er komen 120 fruitbomen en 2 windsingels. Om te voorkomen dat de bewoners langs de rotonde straks overlast van het verkeer op de N217 ervaren.

Toekomstbestendig

De huisjes zijn toekomstbestendig en duurzaam. De woningen hebben zonnepanelen, een warmtepomp en zijn gasloos. Dit levert de toekomstige bewoners een besparing op de energiekosten en extra wooncomfort op.

Foto: Killian Lindenburg