4 mei: herdenken in de Hoeksche Waard

Donderdag 4 mei 2023 is de nationale Dodenherdenking. In onze gemeente worden op 11 plekken herdenkingsbijeenkomsten georganiseerd. Iedereen is welkom om samen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken, en alle oorlogen daarna. Om 20.00 uur houden we 2 minuten stilte. Op de meeste plekken worden daarna kransen en bloemen gelegd.

Het thema van deze herdenking is ‘Leven met oorlog’. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei vraagt daarmee aandacht voor de impact van oorlog op onze samenleving en hoe herinneringen zich ontwikkelen naar volgende generaties.

Kransleggingen en toespraak

De burgemeester, wethouders en raadsleden houden tijdens de herdenkingen op verschillende plekken een toespraak en leggen een krans of bloemstuk namens het gemeentebestuur. ’s Avonds legt kinderburgemeester Elin Quaak samen met burgemeester Aptroot bij de herdenking in ’s-Gravendeel een krans namens alle kinderen van de Hoeksche Waard.

Overdag zijn er herdenkingen bij het monument ter nagedachtenis aan W/O Jack Dawson Green (Heinenoord) en bij monument Luchtoorlog 1940-1945 (Oud-Beijerland). Daarnaast ontvangt het gemeentebestuur een Engelse delegatie voor een kranslegging op het graf van P/O Robert Echlin (Piershil). Ook daarbij bent u van harte welkom.

Vlaggen halfstok

Op 4 mei hangen de vlaggen in Nederland halfstok, als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Gemeente Hoeksche Waard roept inwoners op om de vlag op 4 mei de gehele dag halfstok te hangen (vanaf zonsopkomst tot zonsondergang). Op 5 mei mag de vlag voluit wapperen om de vrijheid uit te dragen en als eerbetoon aan hen die ons hebben bevrijd.

Heinenoordtunnel gesloten

Houd er rekening mee dat de Heinenoordtunnel op 4 mei 2023 in beide richtingen gesloten is.

Programma’s per dorp

• ’s-Gravendeel, Hervormde kerk, herdenkingsbijeenkomst om 19.00 uur
    Aansluitend om 19.45 uur een stille tocht naar de algemene begraafplaats. Na de kranslegging mag u een eigen krans of bloem neerleggen. Na afloop kunt u wat drinken in ‘Ons Centrum’.
  • Heinenoord, monument W/O Jack Dawson Green om 12.00 uur
    Welkomstwoord namens werkgroep Remember Jack Dawson Green. Krans- en bloemlegging om 12.30 uur.
  • Heinenoord, De Tienvoet, ontvangst deelnemers stille tocht om 19.00-19.15 uur
    Vertrek stille tocht om 19.35 uur naar monument ‘Moeder’. Na de kranslegging mogen de kinderen een kaarsje aansteken en mag iedereen de ontvangen roos bij het monument plaatsen. Om 20.20 uur terugtocht naar De Tienvoet, waar wat gedronken kan worden.
  • Klaaswaal, algemene begraafplaats, ontvangst deelnemers stille tocht om 18.50 uur
    Korte herdenking om 19.00 uur. Vertrek stille tocht naar Oranjeplein om 19.15 uur. Start herdenking op Oranjeplein om 19.45 uur. Na de herdenking kunt u elkaar ontmoeten op het Oranjeplein.
  • Numansdorp, aula algemene begraafplaats, verzamelen deelnemers stille tocht om 19.45 uur
    Vertrek naar oorlogsgraven om 19.50 uur. Om 20.20 uur terugkeer naar de aula, waar iedereen welkom is om wat te drinken.
  • Oud-Beijerland, monument Luchtoorlog 1940-1945, ontvangst om 15.00 uur in bezoekerscentrum Klein Profijt
    Aansluitend om 15.15 uur korte herdenking. Kranslegging bij monument om 15.40 uur. Na de plechtigheid bent u welkom in het bezoekerscentrum om wat te drinken.
  • Oud-Beijerland, kerk van de Vrijzinnigen Nederland Hoeksche Waard, herdenkingsbijeenkomst om 18.15 uur
    Aansluitend om 18.50 uur een herdenking bij het Joods gedenkteken. Start stille tocht naar Park de Laning om 19.25 uur voor herdenking bij monument ‘Vrij’. Na de kranslegging mag iedereen bloemen neerleggen.
  • Piershil, De Wurf, ontvangst om 10.00 uur
    Vertrek naar begraafplaats om 10.20 uur. Kranslegging bij het graf van P/O Robert Echlin door delegatie van No. 600 ‘City of London’ Squadron RAuxAF om 10.30 uur. Na afloop kunt u in De Wurf napraten met de Engelse delegatie.
  • Piershil, De Wurf, verzamelen voor vertrek naar herinneringsmonumenten om 19.25 uur
    Vertrek naar herinneringsmonumenten aan de Voorstraat om 19.30 uur. Na de kranslegging delen leden van de scouting bloemen uit om zelf neer te leggen. Na afloop van de herdenking kunt u wat drinken in De Wurf.
  • Strijen, dorpshuis Streona, verzamelen stille tocht vanaf  19.15 uur
    Vertrek naar monumenten bij de kerk om 19.35 uur. Na de kranslegging daar, verplaatsing naar het Joods monument voor tweede deel herdenking. Na afloop is iedereen welkom voor een drankje in Salvatori.
  • Westmaas, Dorpskerk, herdenkingsbijeenkomst om 19.00 uur
    Aansluitend om 19.45 uur opstellen rond oorlogsmonument op kerkplein, gevolgd door de kransleggingen. Start stille tocht naar algemene begraafplaats om 20.05 uur. Na terugkomst om 20.25 kunt u wat drinken in De Munnik.

De volledige programma’s per dorp kunt u op de webpagina Dodenherdenking 2023 lezen.