13 sollicitanten voor burgemeesterschap Hoeksche Waard

Op de burgemeestersvacature van Hoeksche Waard hebben 13 mensen gesolliciteerd. Deze sollicitaties kwamen binnen bij de commissaris van de Koning in Zuid-Holland, Jaap Smit. De nieuwe burgemeester zal naar verwachting per september 2023 in functie treden.

6 vrouwen en 7 mannen hebben gesolliciteerd

Van de 13 sollicitanten, zijn 6 vrouw en 7 man. Hun leeftijden variëren van 35 tot 60 jaar. 6 sollicitanten hebben een achtergrond in het openbaar bestuur. De overige 7 komen uit het bedrijfsleven. Voorzitter van de vertrouwenscommissie, Maurice Pahladsingh, reageert verheugd: “Het is mooi dat bijna evenveel vrouwen als mannen hebben gesolliciteerd. We kijken uit naar de gesprekken met de kandidaten.”

Hoe verloopt het proces verder?

Commissaris Smit voert de komende maanden gesprekken met deze sollicitanten. De vertrouwenscommissie voert de sollicitatiegesprekken en doet daarna een aanbeveling op basis van de profielschets.

Op 4 juli besluit de gemeenteraad over de tweevoudige aanbeveling. De raad geeft dan ook zijn voorkeur aan voor 1 van beide kandidaten. Op dat moment wordt de naam van deze kandidaat bekend gemaakt. In de meeste gevallen volgt de minister deze aanbeveling van de raad op, waarna in september de nieuwe burgemeester geïnstalleerd kan worden. Waarnemend burgemeester Charlie Aptroot blijft op zijn post tot de nieuwe kroonbenoemde burgemeester in functie treedt.

Voor meer informatie kunt u kijken op onze website.